Blog: Achter de schermen van de beeldbuis

In de huidige wereld van streamingsdiensten, video on demand, uitgesteld kijken en gamen, zijn we bijna vergeten dat we nog niet eens zo lang televisie kijken. De eerste tv-uitzendingen in Nederland vonden plaats in 1951. Des te bijzonder is het dat de televisie een eigen internationale dag heeft: op 21 november is het Wereld Televisie Dag. Deze dag is in 1996 in het leven geroepen door de algemene vergadering van de Verenigde Naties. Daarmee gaf de Verenigde Naties erkenning aan de belangrijke rol die televisie op dat moment speelde bij informatieverspreiding en het presenteren van mondiale problemen.

Tegenwoordig is dat al lang niet meer de enige reden waarvoor we de televisie gebruiken. Waar in 1966 driekwart van de Nederlandse huishoudens een zwart-wit televisie had, heeft nu bijna de helft van de Nederlandse huishoudens een Smart-TV. Dat is niet alleen een ontwikkeling in de techniek, maar ook in het gedrag van mensen. Met de Smart-TV groeit een hele generatie op met internettoegang op de televisie. Dat de traditionele televisie de gemiddelde kijktijd elk jaar ziet dalen, wil dus niet zeggen dat we massaal de televisie de deur uit zetten. De productie van televisies blijft daarmee een miljarden-business.

Zo ook in de periode tussen 1996 en 2006. In deze periode hebben televisiefabrikanten, waaronder Philips, verboden prijsafspraken (kartel) gemaakt over de beeldbuizen in televisies. Hierdoor hebben consumenten aantoonbaar te veel betaald voor hun televisies en daardoor schade geleden. Philips wordt nu hoofdelijk aansprakelijk gesteld voor deze schade, in een collectieve procedure die is aangespannen door de Consumentenbond. Philips heeft inmiddels de rechtbank verzocht om ook de andere karteldeelnemers in de procedure te mogen betrekken, omdat zij ook onrechtmatig hebben gehandeld. In december 2019 zal de rechter op dit verzoek een oordeel vellen. Gedupeerden kunnen zich nog steeds aansluiten bij de claim.

“Achter de schermen” van de televisies gebeurt een hoop waarvan u als kijker misschien geen weet heeft. Daar wordt dus tegen opgetreden, door uw eigen Consumentenbond Claimservice. Een mooi moment om op Wereld Televisie Dag de lens op te richten.

Gepubliceerd op 21 november 2019