In je eentje
In Nederland, en in de rest van Europa, zijn de rechten van consumenten best goed geregeld. Dat zal een doorgewinterde voorvechter van consumentenbelangen misschien niet zo gauw toegeven, maar het is de waarheid. Natuurlijk, het kan altijd beter, maar op veel punten zijn consumenten behoorlijk goed beschermd en vindt een klager het recht aan zijn zijde.
Hoe anders is het gesteld met je recht halen! Want net als bij het verschil tussen gelijk hebben en krijgen, geldt hier dat je recht krijgen juist heel lastig is. Zeker in je eentje.
Ja, je kunt alleen naar de kantonrechter, maar dat is voor veel consumenten een brug te ver. Je kunt ook naar een Geschillencommissie, maar die zijn er niet in alle branches en werken alleen als de aangeklaagde bedrijven eraan meewerken.
Maar stel je vlucht gaat niet door, of loopt flinke vertraging op. Dan heb je volgens een Europese regeling recht op schadevergoeding van de vliegmaatschappij. Toch werd deze regeling, en wordt die nog steeds, getraineerd door luchtvaartmaatschappijen die hem weigeren uit te voeren, vaak met hetzelfde onterechte beroep op “overmacht”. Onlangs nog, bij de staking van Ryanair.
Bovendien sta je voor die rechter of commissie in je eentje, tegenover een professionele partij die veel groter en machtiger is en die vaak beschikt over dure advocaten.
Mijn stelling: met je consumentenrechten zit het op papier wel goed, maar je recht halen is een crime. En wat heb je aan rechten die je niet kunt effectueren?
Daarom is het goed dat er organisaties bestaan die u daarbij terzijde staan. Zoals de deze zomer opgerichte Consumentenbond Claimservice. Die werkt met geen ander doel dan compensatie realiseren voor klanten die schade hebben geleden en dat anderszins niet kunnen verhalen.
Dat doen we voor zoveel mogelijk gedupeerden, waarbij we slagkracht combineren met juridische kennis en ervaring. Waarbij we samen sterker staan. En waarbij we het de klant makkelijk willen maken door deze last van zijn schouders te nemen.
En samen lukt dat veel beter dan in je eentje.
Over de auteur

Gerjan Huis in ’t Veld
Lid van de Directie van Consumentenbond Claimservice, vicevoorzitter van de Beuc (de Brusselse koepel van ruim 40 Europese consumentenorganisaties) en meer dan 35 jaar in diverse functies werkzaam bij de Consumentenbond.
Gepubliceerd op 23 oktober 2018