Storing op Schiphol
Wilde je woensdag 24 juli 2019 op vakantie gaan? Dan is de kans heel groot dat je niet kon reizen. Door een grote tankstoring op Schiphol konden vliegtuigen niet tanken en dus niet vertrekken. Tiendduizenden reizigers strandden op Schiphol. Ook op buitenlandse vliegvelden strandden reizigers doordat vliegtuigen niet konden afreizen naar Schiphol. Op donderdag 25 juli zijn er wederom vluchten geannuleerd. Het is al vervelend genoeg dat je vakantie niet start zoals je gepland had. Maar wat gebeurt er als je strandt op een vliegveld? En heb je recht op compensatie?
Geen vergoeding vlucht
Veel passagiers hebben meer dan 3 uur vertraging of kregen te horen dat hun vlucht werd geannuleerd. In normale omstandigheden is dat reden voor compensatie. In dit geval is geen compensatie van de vlucht mogelijk. Luchtvaartmaatschappijen konden de tankstoring niet voorkomen. Dat maakt dit een buitengewone omstandigheid, zoals staat vastgelegd in de verordening 261/2004.
Recht op compensatie extra kosten
Wanneer je langer dan 2 uur strandt op een vliegveld, hebben de luchtvaartmaatschappijen een zorgplicht. Zij zorgen ervoor dat je eten, drinken en een overnachting krijgt. Zo zag je gisteren dat er veldbedden op Schiphol zijn neergezet. Misschien heb je zelf eten, drinken en een overnachting moeten regelen. In dat geval heb je extra kosten gemaakt. Deze kosten kun je terugkrijgen van de luchtvaartmaatschappij. Bewaar wel goed je betaalbewijzen, want die heb je nodig.
Vervolg vakantie
Vandaag worden langzaam weer zo veel mogelijk vluchten opgestart. Het duurt even voordat Schiphol alle vertraagde vluchten alsnog kan laten vertrekken. Hopelijk vlieg jij snel naar je vakantiebestemming toe en kan het genieten beginnen.
Gepubliceerd op 25 juli 2019
