Grote banken en andere kredietverstrekkers rekenden jarenlang te hoge rentes aan klanten. Het Klachteninstituut Financiële dienstverlening (Kifid) stak daar een stokje voor. Bij de meeste banken is er een compensatieregeling. Je kunt nog meedoen.
ABN AMRO, Rabobank, ING, SNS en andere kredietverstrekkers rekenden jarenlang te veel rente bij doorlopende kredieten. Bijvoorbeeld voor roodstaan. Die rente moest meedalen met de marktrente, maar dat gebeurde niet.
Wij zijn met verschillende banken een schikking overeengekomen voor compensatie. Veel regelingen zijn al in gang gezet. Met andere banken zijn we nog in onderhandeling. Inzet is dat de bank de rente herberekent en de te veel betaalde rente terugbetaalt.
Heb je een krediet van ABN AMRO, Alfam, ICS, ING, Nationale-Nederlanden, Rabobank, Regiobank of SNS? Dan krijg je vanzelf bericht. Had je ergens anders een krediet? Dan kun je je aanmelden. Wij controleren of je recht hebt op compensatie.
Wij strijden tegen grote bedrijven die misbruik maken van hun macht. Als jij de dupe wordt van zo’n bedrijf, heb je recht op schadevergoeding. Maar, in je eentje maak je geen schijn van kans. Wij verenigen gedupeerde consumenten en gaan namens hen het juridische gevecht aan. Dat doen we voor deze actie samen met massaclaimspecialist ConsumentenClaim.
Nog niets gehoord van jouw kredietverstrekker? Meld je aan. Je hoeft hiervoor geen lid te zijn van de Consumentenbond.
We onderhandelen met bijna alle kredietverstrekkers over een passende compensatieregeling. Check bij 'Veelgestelde vragen' de status per kredietverstrekker.
De kredietverstrekker betaalt de door jou te veel betaalde rente terug. Inclusief rente op rente. Van enkele kredietaanbieders ontvangen wij ook een financiële bijdrage. Dit ter dekking van onze kosten. Hier merk jij niets van.
Compensatieregeling Crédit Agricole
In het overzicht op deze pagina zie je de status van de procedures en wanneer er een uitspraak wordt verwacht.
Heb je niet meer alle gegevens van jouw krediet(en) in bezit? Gebruik dan gratis onze modelbrief om je stukken op te vragen bij je bank of kredietverstrekker.
Alle kredietverstrekkers volgen de uitspraken van het Kifid. Toch zijn de compensatieregelingen niet helemaal hetzelfde.
Zo verhoogt ABN AMRO het berekende compensatiebedrag met 5%. Bekijk op de website van de aanbieder hoe jouw compensatieregeling er precies uitziet.
ABN AMRO: https://www.abnamro.nl/nl/prive/lenen/compensatieregeling/
ALFAM: https://www.alfam.nl/compensatieregeling/
ICS: https://www.icscards.nl/info/kifid-update
ING: https://www.ing.nl/particulier/lenen/compensatie-variabele-rente
Nationale-Nederlanden: https://www.nn.nl/Particulier/Lenen/compensatiedoorlopendkrediet.htm
Rabobank: https://www.rabobank.nl/particulieren/service/geld-lenen/compensatie-variabele-rente
Regiobank: https://www.regiobank.nl/service/compensatie-variabele-rente.html
SNS: https://www.snsbank.nl/particulier/over-sns/snsnieuws/compensatieregeling-doorlopend-krediet.html
*Over de compensatieregeling van ABN AMRO hebben we ook een eigen pagina
Het is niet verplicht de voorgestelde regeling te accepteren.
Als je het aanbod wel accepteert, dan heb je 14 dagen de tijd om hierop terug te komen (herroepingsrecht). Om je acceptatie te herroepen moet je contact opnemen met de bank. Je hoeft geen reden op te geven en er zijn geen kosten.
De grote banken handelen de compensatieregeling af per kredietvorm. Ze zijn ook niet allemaal tegelijk gestart met de afhandeling. Onderstaande tabel geeft een idee wanneer je aan de beurt bent in de meestvoorkomende situaties.
Je ontvangt minimaal het verschil tussen de rente die je hebt betaald en de rente die je betaald zou hebben als die was meegedaald met de marktrente. Er wordt rekening gehouden met de zogeheten rente-op-rente. De meeste regelingen gaan terug tot 2001.
Dat is wel de bedoeling. Op 11 augustus 2022 oordeelde het Kifid bij een klacht tegen ABN AMRO dat de bank ook rekening had moeten houden met het rente op rente-effect. Kredietverstrekkers die daar eerst geen rekening mee hielden, hebben de regeling aangepast.
De meeste kredietverstrekkers geven ons inzicht in de gebruikte rekenmethode. Die methode is door ons gecontroleerd en getest. Ook voeren we regelmatig steekproeven uit. De aangeboden compensatiebedragen kloppen volgens ons.
Bij een aantal regelingen, bijvoorbeeld die van ABN AMRO en ING, is er sprake van finale kwijting. Dat betekent dat het 14 dagen na het accepteren van het aanbod niet meer mogelijk is om een klacht in te dienen of procedure op te starten over de variabele rente op je krediet. Ook niet op basis van een uitspraak van een rechter of geschillencommissie. Ook voor de bank is het niet mogelijk om het door jou geaccepteerde aanbod in te trekken of te verlagen.
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |