Nieuws en mededelingen
Hoge Raad doet ongunstige uitspraak
Airbnb mag bemiddelingskosten in rekening brengen aan consumenten die een vakantieaccommodatie boeken bij het bedrijf. Dat heeft de Hoge Raad gesteld in antwoorden op prejudiciële vragen over het onderwerp. Een onverwachte en teleurstellende wending in deze zaak, vindt de Consumentenbond, die de antwoorden van de Hoge Raad gaat bestuderen.
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 22 november 2021.
Adviseur Hoge Raad stelt Airbnb in het ongelijk
De Advocaat Generaal (A-G) bij de Hoge Raad heeft voor consumenten een positief advies uitgebracht inzake Airbnb. De A-G stelt dat het platform als bemiddelaar moet worden aangemerkt. Als de Hoge Raad dit advies overneemt, moet Airbnb te veel betaalde servicekosten terugbetalen aan ongeveer 1 miljoen consumenten. Lees meer.
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 16 juli 2021.
Uitspraak Hoge Raad over Booking.com gunstig voor klanten Airbnb
De Hoge Raad bepaalde in zijn uitspraak van 9 april 2021 dat boekingsplatforms zoals Booking.com moeten worden aangemerkt als bemiddelaar. Elsbeth Roos, directeur van Consumentenbond Claimservice: “Deze uitspraak geldt óók voor Airbnb. De kans is nu heel erg groot dat Airbnb onterecht geïncasseerde servicekosten aan consumenten moet gaan terugbetalen.” Bemiddelaars mogen volgens de wet geen kosten bij zowel de huurder als de verhuurder in rekening brengen. Als ze dat toch doen dan moeten de door de huurder betaalde kosten worden terugbetaald. Gemiddeld gaat het om een bedrag van € 250.
Over de zaak van Airbnb gaat de Hoge Raad later dit jaar uitspraak doen, wij zien dit met vertrouwen tegemoet.
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 14 april 2021
Rechtbank Rotterdam stuurt vragen naar de Hoge Raad
De rechtbank Rotterdam heeft op 15 januari 2021 bepaald welke vragen aan de Hoge Raad worden voorgelegd. Gewoonlijk duurt de beantwoording van dit soort vragen ongeveer een half jaar. Met de antwoorden kan de rechtbank bepalen of Airbnb servicekosten aan haar klanten moet terugbetalen. Op aandringen van de Consumentenbond zijn extra vragen meegenomen, onder andere over oneerlijke bedingen en oneerlijke handelspraktijken. Klik hier voor een overzicht van alle vragen.
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 19 januari 2021
Advies aan Hoge Raad flinke opsteker voor klanten Airbnb
Het advies van de Advocaat-Generaal (A-G) aan de Hoge Raad om Booking.com aan te merken als bemiddelaar, is een flinke opsteker voor klanten van Airbnb. Als de Hoge Raad dit advies overneemt, wordt de kans dat Airbnb teveel betaalde servicekosten moet terugbetalen aan ongeveer 1 miljoen consumenten aanzienlijk groter. Lees meer
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 19 november 2020
Airbnb geeft verhuurders de keuze om alle servicekosten te betalen
Vanaf 7 december krijgen verhuurders bij Airbnb de optie om alle servicekosten op zich te nemen. Nu betalen verhuurders en huurders allebei servicekosten, en dat is in strijd met de Nederlandse wet. Dat Airbnb de verhuurders deze optie geeft, is een stap in de goede richting. Maar als de verhuurder hier niet voor kiest, betaalt de huurder alsnog onterecht servicekosten. De enige manier om dat te voorkomen, is dat Airbnb de algemene voorwaarden aanpast. Dat is dan ook wat Consumentenbond Claimservice wil bereiken. Daarnaast kunnen huurders die onterecht servicekosten betalen, zich nog steeds bij ons aanmelden om deze terug te eisen. Lees meer
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 17 november 2020
Opmerkelijke actie Airbnb
Airbnb heeft inmiddels gereageerd op de claim die wij namens duizenden consumenten voeren. In een dagvaarding laat Airbnb weten dat ze graag het standpunt van een hogere rechter horen met betrekking tot de servicekosten. De belangrijkste eis in die procedure is dat de Hoge Raad, ons hoogste rechtscollege, zich zo spoedig mogelijk over de zaak uitspreekt. Het is opmerkelijk dat Airbnb ons dagvaardt, terwijl wij Airbnb juist aanspreken op het dubbel in rekening brengen van servicekosten. Maar in de kern vinden we dit niet verkeerd. Wij willen ook zo snel mogelijk duidelijkheid. De keerzijde is dat het wel een jaar kan duren voordat er een antwoord is van de Hoge Raad.
In de tussentijd roepen we iedereen die zich nog niet heeft aangemeld op dit alsnog te doen. En de mensen die zich inmiddels hebben aangemeld vragen we om alle reizen van de afgelopen jaren te uploaden in hun dossier.
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 6 juli 2020
30.000 Nederlanders willen servicekosten terug van Airbnb
Ruim 30.000 Nederlandse klanten van Airbnb willen hun servicekosten terug. Zij hebben zich aangesloten bij meerdere Nederlandse organisaties, waaronder de Consumentenbond Claimservice. Waar andere organisaties losse zaken indienen, bereidt de Consumentenbond Claimservice een massaclaim voor. Hiermee wil Claimservice het probleem in één keer oplossen door af te dwingen dat Airbnb de voorwaarden aanpast en dat er schadevergoeding komt voor alle klanten die zich bij Claimservice hebben aangesloten. Lees meer
In het NOS Jourmaal wordt de Airbnb-claim uitgebreid uitgelegd, ook vertelt een Airbnb-klant waarom hij meedoet. Luister het item terug bij: NOS Radio 1 Jourmaal
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 10 juni 2020
Airbnb moet voorwaarden aanpassen en servicekosten terugbetalen
De Consumentenbond eist dat Airbnb onterecht geïnde servicekosten terugbetaalt en per direct zijn algemene voorwaarden aanpast. Hierin staat dat zowel huurders als verhuurders servicekosten moeten betalen en dat is in strijd met de wet. Daarom is Consumentenbond Claimservice een collectieve actie gestart. Leden en niet-leden van de Consumentenbond kunnen zich hiervoor aanmelden. Lees meer
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 7 mei 2020
Doe gratis mee
Woning gehuurd via Airbnb? Vraag je servicekosten terug. Meld je gratis aan.
