Nieuws en mededelingen
Uitspraak in de beeldbuisclaim
De rechtbank Oost-Brabant heeft ons in het gelijk gesteld met onze vordering om Philips hoofdelijk aansprakelijk te stellen. Dit betekent dat Philips aan consumenten ook de schade moet vergoeden die door andere fabrikanten is veroorzaakt, maar die schade daarna wel op die andere fabrikanten kan verhalen.
Aan de andere kant verklaarde de rechter geen meerwaarde te zien in het behandelen van de procedure door middel van een collectieve claim zoals wij dit voor ruim 50.000 deelnemers doen.
Hoe gaat het nu verder?
Deze uitspraak is slechts één van de vele stappen. De rechter moet namelijk ook nog uitspraak doen in voorbeeldzaken die we in deze procedure hebben mee laten lopen.
Daarnaast overwegen wij in hoger beroep te gaan. We vinden het feit dat de rechter geen meerwaarde ziet in het procederen door middel van een collectieve claim opmerkelijk. Dat zou betekenen dat tienduizenden individuele zaken uitgeprocedeerd moeten worden. Dat is niet alleen onbegonnen werk, maar ook voor de rechtbank onnodig belastend en praktisch onwerkbaar.
We vertrouwen erop dat dit oordeel in hoger beroep zal worden teruggedraaid en daarmee geen invloed zal hebben op het eindresultaat van onze claim.
Wat betekent dit voor onze deelnemers?
Als deelnemer aan de beeldbuisclaim hoef je niets te doen. Vanzelfsprekend blijven wij onze uiterste best doen. We houden je op de hoogte van het verdere verloop van deze zaak.
Consumentenbond Claimservice, 7 november 2022
Volgende ronde in rechtszaak BeeldbuisClaim
In de procedure tegen Philips e.a. beeldbuisfabrikanten zijn we weer een aantal rondes verder. Philips had aangevoerd dat onze claim om formeel-juridische redenen door de rechter moest worden afgewezen. De rechter besloot daarop om eerst deze argumenten te behandelen. Zowel Philips als wij hebben vervolgens onze standpunten onderbouwd. De rechter zal spoedig uitspraak doen. Wanneer dit vonnis positief is zal de rechtszaak verdergaan. In het vervolg zal dan de inhoudelijke beoordeling van onze claim plaatsvinden waarin wij voor onze deelnemers een schadevergoeding eisen.
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 21 december 2021
Vervolg zaak Beeldbuisclaim
Philips heeft op 29 juli een schriftelijke reactie (conclusie van antwoord) gegeven op de dagvaarding van de Consumentenbond. Nu is het aan de rechtbank om te bepalen hoe de procedure verder gaat verlopen. Dat kan een zitting zijn of opnieuw een schriftelijke ronde waarbij partijen op elkaars standpunten mogen ingaan. Wanneer de rechtbank dit bepaalt, is nog niet bekend.
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 27 augustus 2020
Philips krijgt uitstel om 11 andere fabrikanten te dagvaarden
De rechter is op 11 december 2019 akkoord gegaan met het eerdere verzoek dat Philips deed, om andere fabrikanten bij de beeldbuiszaak te betrekken. Philips krijgt hier een half jaar de tijd voor. In juni 2020 wordt de procedure voortgezet.
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 30 januari 2020
Beeldbuisclaim in Max Meldpunt
Op vrijdag 11 oktober 2019 waren we in Meldpunt van Omroep Max om meer te vertellen over de beeldbuisclaim. Fabrikanten zijn weliswaar door de Europese Commissie beboet voor verboden prijsafspraken in het beeldbuiskartel. Echter is dit geld in de kas van de Europese Commissie gestort. De consument heeft hier dus zelf niets van teruggezien. Wij vinden dat consumenten gecompenseerd moeten worden, voor het geld dat ze te veel hebben betaald. Daarom zijn wij bezig met een rechtszaak tegen Philips. Kijk hier het fragment terug
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 14 oktober 2019
Reactie Philips op dagvaarding
Philips heeft in een reactie op de dagvaarding in de beeldbuiszaak een verzoek ingediend om 11 andere beeldbuisfabrikanten in vrijwaring te mogen oproepen. Daarmee laat Philips weten dat het niet alleen voor de schade wil opdraaien, maar die samen met de andere verantwoordelijke fabrikanten wil delen. De Consumentenbond had Philips hoofdelijk aansprakelijk gesteld voor de volledige schade.
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 8 oktober 2019
Philips gedagvaard om compensatie voor beeldbuiskartel
De Consumentenbond stapt naar de rechter om Philips te dwingen consumenten te compenseren voor de verboden prijsafspraken die het concern jarenlang maakte. Eerdere juridische procedures en pogingen om tot een snelle oplossing te komen liepen op niets uit. Lees het persbericht
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 1 augustus 2019
Stiekeme afspraken Philips
Tijdens de opkomst van de populaire platte beeldschermen maakten fabrikanten van bolle beeldbuizen, waaronder Philips, verboden prijsafspraken om nog aan de oude beeldbuis te blijven verdienen. Trouw maakte bekend dat de topman van Philips, Frans van Houten, nauw betrokken was bij het kartel. Lees meer
Trouw, gepubliceerd op 27 juni 2019
LG claimt geld van Philips
LG claimt 64,6 miljoen euro van Philips. Het gaat om een deel van de kartelboete die LG heeft betaald aan de Europese Commissie. Tussen 1996 en 2006 hebben Philips en LG samen met andere beeldbuisfabrikanten in het geheim afspraken gemaakt over de verkoopprijs van beeldbuizen. Volgens LG is de boete oneerlijk verrekend waardoor LG in verhouding te veel moest betalen. Ook de consument wacht nog op compensatie, omdat beeldbuisfabrikanten nog niet over de brug zijn gekomen met een vergoeding. Binnenkort zal daarom de dagvaarding tegen het beeldbuiskartel de deur uitgaan. Lees meer
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 27 februari 2019
Betaalde u te veel voor uw TV?
Inmiddels hebben zich 50.000 TV-bezitters aangemeld voor een collectieve claim tegen Philips. ‘Brussel’ heeft aan de deelnemers van het kartel een boete uitgedeeld, maar de miljoenen gedupeerde consumenten hebben nog geen compensatie ontvangen. De Consumentenbond en ConsumentenClaim proberen dit alsnog voor elkaar te krijgen. Lees meer
Plusonline, gepubliceerd op 2 oktober 2018
Philips zet 30 miljoen opzij voor mogelijke boete Europese Commissie
Tussen 2011 en 2013 probeerde Philips samen met andere bedrijven te voorkomen dat consumenten notebooks en hifiproducten in andere EU-landen voor een lagere prijs konden kopen. Ook dit was een kartel. Philips houdt er rekening mee dat het een boete krijgt van de Europese Commissie. Deze boete staat los van de boete die Philips eind 2012 opgelegd kreeg in verband met het beeldbuiskartel. Lees meer
RTL Z, gepubliceerd op 6 juli 2018
Zitting beeldbuisclaim
De Consumentenbond heeft de afgelopen maanden in samenwerking met ConsumentenClaim geprobeerd om – in aanwezigheid van de rechter – met de beeldbuisfabrikanten tot een schikking te komen. Daarnaast wilden de Consumentenbond en ConsumentenClaim de zitting bij de rechtbank gebruiken om met de fabrikanten exact vast te stellen wat de juridische geschilpunten zijn. Hiermee zou voorkomen kunnen worden dat de toch al tijdrovende procedure onnodig lang zou duren. De rechter ging hier echter helaas niet mee akkoord, ook omdat de fabrikanten op dit moment niet willen meewerken aan een schikking. Nu een snelle oplossing niet mogelijk is, ziet de Consumentenbond zich genoodzaakt een zogenoemde bodemprocedure te starten waarbij de rechter de aansprakelijkheid vaststelt.
Consumentenbond, gepubliceerd op 26 april 2018
Philips verliest hoger beroep
Philips heeft het hoger beroep in de kartelzaak verloren. Het Europese Hof van Justitie heeft geoordeeld dat de Europese Commissie terecht een boete van € 509 miljoen aan Philips heeft uitgedeeld voor het vormen van een kartel samen met een aantal andere elektronicafabrikanten. Deze uitspraak van de hoogste Europese rechter bevestigt dat zij hierbij verboden prijsafspraken hebben gemaakt over beeldschermen en computerschermen. Deze uitspraak is een steun in de rug voor onze collectieve procedure tegen Philips en de andere karteldeelnemers. Lees verder
RTL Z, gepubliceerd op 14 september 2017
Philips voor de rechter in beeldbuiskartel
ConsumentenClaim en de Consumentenbond slepen samen Philips en andere kartellisten voor de rechter voor consumenten die benadeeld zijn door het beeldbuiskartel. Dit is de eerste collectieve procedure die in Nederland wordt gestart voor consumenten over aansprakelijkheid voor kartelvorming. Lees hier het artikel op Nu.nl.
Nu.nl, gepubliceerd op 17 januari 2017
Ga voor meer nieuws naar de website van de Consumentenbond.