Deelnemers met een krediet van ABN AMRO hebben van ons een email ontvangen met een update over de afhandeling van hun claim. Een deel van hen heeft inmiddels een compensatie voorstel van de bank ontvangen of ontvangt dat binnenkort. Een deel zal hun voorstel pas ontvangen in de loop van 2023. Gelet op de grote aantallen is het helaas onontkoombaar dat de afhandeling geruime tijd in beslag neemt. Als het compensatiebedrag beneden het drempelbedrag van € 50,- blijft, ontvangen deelnemers geen voorstel. Oud klanten van de bank moeten zichzelf aanmelden. Daarvoor is een speciaal loket ingericht. Kijk daarvoor hier. Voor eventuele vragen over de compensatieregeling kun je het beste rechtstreeks contact opnemen met ABN AMRO. Je kunt daarvoor bellen naar 088-226 26 09 (gebruikelijke belkosten).
Op 25 januari 2022 deed de geschillencommissie van het Kifid uitspraak in een zaak tegen ABN AMRO over de variabele rente op consumptief krediet. De klagers hadden aangevoerd dat ABN AMRO in haar compensatieregeling ook rekening moet houden met het rente-op-rente effect. Volgens de klagers hadden zij, wanneer de rente wél eerlijk was geweest, al eerder een groter gedeelte van hun krediet kunnen aflossen. Het bedrag dat zij nu aan rente hebben betaald, hadden zij dan namelijk aangewend voor aflossing van hun krediet.
Het Kifid wees het beroep op het rente-op-rente effect af. Juridisch gezien is er namelijk sprake geweest van onverschuldigde betaling en niet va een wettelijke verplichting tot schadevergoeding. Daarom moet enkel de teveel betaalde rente worden terugbetaald. Daarnaast oordeelde het Kifid dat, anders dan de bank had betoogd, er geen aparte referentierente (benchmark) hoeft te worden vastgesteld voor roodstand.
ABN Amro compenseert ook te hoge kredietrente voor 2008 automatisch
ABN Amro gaat klanten die teveel rente betaalden over leningen in de periode tussen 2001 en 2008 toch proactief compenseren. Dit op aandringen van de Consumentenbond. Eerder moesten consumenten met een met krediet met een ingangsdatum van voor 2008 zich zelf melden bij de bank. Mocht de bank over te weinig gegevens beschikken, dan kan extra informatie gevraagd worden aan de klant.
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 11 januari 2022
ING en de Consumentenbond bereiken overeenkomst over compensatie
ING en de Consumentenbond hebben een akkoord bereikt over het berekenen van de vergoeding die ING haar klanten en oud-klanten biedt wanneer hun rente niet in de pas liep met de gemiddelde marktrente. De bestaande klanten ontvangen een voorstel voor compensatie in 2022, dit zal starten in het tweede kwartaal van 2022. Voor oud-klanten geldt dat zij zich halverwege 2022 kunnen melden.
Compensatie vanaf 2001
ING en de Consumentenbond zijn overeengekomen dat klanten die doorlopende kredieten en/of een Continu Limiet bij ING hebben of hebben gehad, waarbij de rente niet voldoende de gemiddelde marktrente heeft gevolgd, in aanmerking komen voor compensatie. De compensatie wordt berekend vanaf 2001 tot het moment van compenseren. ING-klanten bij wie dit verschil meer dan €50 bedraagt voor één van de betrokken producten ontvangen daarvoor compensatie. Voor klanten die zich voor 21-12-2021 bij Consumentenbond Claimservice hebben aangemeld, betaalt ING het vergoedingspercentage van 10% over het uitgekeerde bedrag terug aan de klant.
Voorstel voor compensatie vanaf april 2022
Vanaf het tweede kwartaal van 2022 stuurt ING de eerste klanten een compensatievoorstel. Klanten hoeven daar nu niets voor te doen. In het tweede kwartaal van 2022 plaatst ING een overzicht op haar website. In dat overzicht staat welke klantengroepen wanneer een voorstel van ING kunnen verwachten. Voormalige klanten kunnen zich dan ook online aanmelden. In een aantal gevallen zal ING klanten vragen om aanvullende informatie. Deze informatie is dan niet langer beschikbaar voor de bank omdat de bewaartermijn verstreken is. Voor gespreid betalen op de creditcard en producten voor rood staan doet ING nog aanvullend onderzoek.
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 22 december 2021
De Volksbank treft compensatieregeling voor klanten
De Volksbank N.V. (de organisatie achter o.a. ASN Bank, Regiobank en SNS) gaat particuliere klanten van SNS en RegioBank compenseren die gedurende de looptijd te veel rente hebben betaald op hun doorlopend consumptief krediet. Naar aanleiding van de uitspraken van het Kifid heeft de Volksbank onderzoek gedaan. Hieruit bleek dat een deel van haar klanten teveel rente heeft betaald.
In de aankomende tijd zal de Volksbank in overleg met de Consumentenbond de compensatieregeling uitwerken. Klanten van SNS of RegioBank die in aanmerking komen voor compensatie, krijgen in het eerste kwartaal van 2022 meer informatie. Heb je een krediet van de Volksbank? Dan kun je deze bij ons aanmelden om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen.
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 22 december 2021
Rabobank start in januari met aanbieden compensatie
Klanten van de Rabobank die te veel rente hebben betaald over hun krediet krijgen vanaf januari 2022 een compensatievoorstel van de bank. Zij krijgen 30 dagen de tijd om deze te controleren. Als zij niets van zich laten horen, gaat de bank over tot uitbetaling. De Consumentenbond vindt het een ruimhartige regeling. Lees verder.
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 15 december 2021
Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN AMRO
Klanten van ABN AMRO die in het verleden te veel rente betaalden over hun consumptief krediet, krijgen het te veel betaalde geld gecompenseerd. De Consumentenbond en ABN AMRO zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor hen. De eerste klanten worden voor het einde van het jaar gecompenseerd. De bank reserveert hiervoor in totaal zo’n €250 miljoen. Kijk hier voor de veelgestelde vragen over de ABN AMRO regeling.
Mogelijk hebben ook andere banken te hoge rentes berekend. Consumenten die vermoeden dat ze te veel rente over hun krediet hebben betaald, kunnen zich hier aanmelden. Klanten met een met een krediet van ABN AMRO, Alfam (waaronder Defam en Credivance) of ICS ABN-rekening kunnen zich nu niet meer aanmelden.
Lees hier het volledige persbericht.
Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 6 september 2021
Rabobank gaat klanten compenseren
De Consumentenbond is blij met het besluit van Rabobank om klanten met consumptieve kredieten te compenseren voor te veel betaalde rente. De Consumentenbond vindt dat andere banken het voorbeeld van Rabobank moeten volgen. De compensatieregeling geldt voor ruim 200.000 kredieten van Rabobank. Het gaat om kredieten met een variabele rente of betaalrekeningen met de optie tot roodstaan. Lees meer
Consumentenbond, gepubliceerd op 3 augustus 2021
Geen procedures gedurende gesprekken
Door de Commissie van Beroep van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) zijn op 6 april 2021 twee gunstige uitspraken voor consumenten gedaan in lijn met de eerdere uitspraak tegen ABN AMRO. De uitspraken hebben betrekking op kredieten van de Hollandsche Disconto Voorschotbank (onderdeel Vesting Finance) en Santander Consumer Finance Benelux waarbij ook deze kredietaanbieders een hoge rente in rekening bleven brengen terwijl de marktrente daalde. De Commissie bepaalde dat de aanbieders de te veel betaalde rente aan de consumenten moeten terugbetalen. Lees meer