Schiphol moet schade vergoeden

Is je vlucht geannuleerd en heb je schade geleden? Meld je aan en wij gaan voor je aan de slag!

Schiphol moet schade vergoeden

Heb jij door toedoen van Schiphol schade geleden, omdat je vlucht is geannuleerd? Wij onderzoeken of we Schiphol voor jouw schade aansprakelijk kunnen stellen en de schade voor jou kunnen eisen.

Dit jaar dreigen honderdduizenden reizigers de dupe te worden van de chaos op Schiphol. Dat leidt niet alleen tot vertragingen, maar ook tot het annuleren van een groot aantal vluchten. De verwachting is dat 1 op de 5 vluchten niet kan doorgaan. Reizigers lijden hierdoor schade.

Passagiers met een pakketreis kunnen aankloppen bij hun reisorganisatie. Die moet zorgen voor een alternatieve vlucht of de reissom terugbetalen. Ook passagiers met een los vliegticket hebben recht op een alternatieve vlucht of geld terug. Maar zij draaien wel zelf op voor de annuleringskosten van andere reisonderdelen, zoals een vakantiehuisje, hotel of huurauto. Wij vinden dit volstrekt onacceptabel en gaan de rekening voor die schade neerleggen bij Schiphol. Ook voor jou.

Meedoen is heel eenvoudig

Heb je schade doordat je vlucht is geannuleerd? Meld je schade alvast bij ons. Dat kun je doen door het onderstaande formulier in te vullen. Je krijgt dan toegang tot je eigen digitale dossier waar je je schade kunt specificeren. We hebben die informatie nodig om goed onderzoek te kunnen doen of en hoe we jouw schade kunnen verhalen. Je meldt je tegelijkertijd aan voor onze nieuwsbrief. Hiermee houden wij je op de hoogte van de ontwikkelingen. Je ontvangt de nieuwsbrief 4 tot 6 keer per jaar.

Veelgestelde vragen

Wat valt Schiphol te verwijten?

Schiphol heeft een tekort aan personeel waardoor minder vluchten afgehandeld kunnen worden. Dit probleem speelt al geruime tijd en Schiphol heeft niet op tijd maatregelen getroffen om de problemen op te lossen. Wij verwijten Schiphol dat het probleem te laat is onderkend en dat er onvoldoende en te laat maatregelen zijn genomen om het probleem op te lossen. Bovenal heeft Schiphol te laat over de problemen gecommuniceerd, waardoor reizigers van niets wisten en bij het boeken van hun reis erop mochten vertrouwen dat hun vlucht gewoon zou doorgaan.

Ik heb een zogenaamde pakketreis. Maakt dit verschil?

Een pakketreis is een reis waarbij de vlucht en een ander reisonderdeel voor één prijs wordt verkocht. Bijvoorbeeld een vlucht en hotel, of een vlucht met autohuur. Bij annulering regelt de aanbieder van de pakketreis dat de reiziger geld terugkrijgt of dat de reis wordt omgeboekt. Toch kun je ook in die situatie schade lijden, bijvoorbeeld omdat je zelf een duikcursus of excursie op locatie hebt geboekt. En je kosten moet betalen als je daar geen gebruik van maakt of de reservering moet aanpassen.

Om welke schade gaat het?

Het gaat om de gevolgschade van het annuleren of verplaatsen van je vlucht. Denk hierbij aan annulerings- of wijzigingskosten voor een hotel, vakantiewoning of huurauto die je zelf los hebt geboekt. Maar het kan ook gaan om een cursus of excursie op locatie. Deze gevolgschade wordt niet vergoed door je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Speciaal daarvoor zijn wij de Schipholclaim gestart.

Waar kan ik voor andere schade bij annulering terecht?

De Schipholclaim is speciaal voor geannuleerde vluchten doordat Schiphol onvoldoende capaciteit heeft. Voor alle andere annuleringen kun je kijken bij onze vluchtclaimservice.

Kijk voor meer antwoorden op veelgestelde vragen hier. Daar vind je ook onze keuzehulp voor als je vlucht is geannuleerd.