Telefoonclaim

Telefoonabonnement met ‘gratis’ telefoon afgesloten?

Telecomproviders verkochten jou jarenlang graag een goedkope of zelfs gratis smartphone en stopten de kosten van het toestel weg in het abonnement, maar dit mag niet. Consumenten werden niet volgens de regels geïnformeerd over het feit dat het in werkelijkheid om een lening ging, dat ze wel degelijk voor het toestel betaalden. Ook als het toestel inmiddels was afbetaald, bleven telefoonproviders kosten inhouden voor rente en aflossing. Zonder dat klanten het wisten, betaalden zij hierdoor te veel voor hun abonnement.

All-in telefoonabonnementen

De Hoge Raad, onze hoogste rechter, heeft bepaald dat telefoonproviders consumenten met een all-in abonnement moeten compenseren. Dat gaat al snel om vele honderden euro’s per abonnement. De providers zijn daar vooralsnog niet toe bereid. T-Mobile, Vodafone en Tele2 zijn inmiddels gedagvaard. Het afgelopen jaar is geprobeerd om in overleg met KPN tot een compensatieregeling te komen, maar dat is mislukt. Daarom is nu ook KPN voor de rechter gesleept.

Op basis van de tot nu toe beschikbare informatie hebben in ieder geval de volgende providers abonnementen met een all-in-prijs verkocht. Let op: deze lijst kan nog worden uitgebreid en bepaalde providers horen bij elkaar.

  • KPN (ook Telfort en Hi)
  • T-Mobile (ook Ben en Orange)
  • Vodafone (ook Hollandsnieuwe)
  • Tele2