Nieuws en Mededelingen

Telefoonclaim: meld je vóór 1 september aan
Consumenten die een telefoonabonnement met ‘gratis’ toestel hadden, komen mogelijk in aanmerking voor een vergoeding. Op uitnodiging van de Consumentenbond voeren Consumentenbond, Claimservice en ConsumentenClaim verkennende gesprekken met de telecomaanbieders (KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone). De Consumentenbond voert deze gesprekken naar aanleiding van twee uitspraken van de Hoge Raad. Die heeft vastgesteld dat er bij all-in telefoonabonnementen onvoldoende informatie is verstrekt.  Deze abonnementen worden gekenmerkt  met een zogenaamde all-in prijs waarbij de kosten in verband met het toestel niet apart zijn genoemd. Dit geldt voor vrijwel alle toestellen van vóór 2017. Wie wil meedoen met de claim moet zich vóór 1 september registreren. Daarna is aanmelden niet meer mogelijk. Ga naar registreren.

Consumentenbond,  gepubliceerd op 3 juli 2019

Fusie T-Mobile en Tele2
Na goedkeuring van de Europese Commissie, zijn T-Mobile en Tele2 op 2 januari 2019 officieel één bedrijf geworden. Samen hebben T-Mobile en Tele2 een kwart van de markt in handen. De verwachting is dat T-Mobile en Tele2 samen de concurrentie met KPN en VodafoneZiggo aan kunnen. De Europese Commissie verwacht niet dat dit zal leiden tot prijsverhogingen, maar hier zijn de meningen over verdeeld. Lees hier het hele artikel.

Businessinsider.nl, gepubliceerd op 2 januari 2019

Ook Tele2 moet alle kosten toestel terugbetalen
Ook Tele2 heeft een rechtszaak over all-in telefoonabonnementen verloren. Tele2 moet de klant alle voor het toestel betaalde kosten terugbetalen. Het all-in abonnement was via Belsimpel bij Tele2 afgesloten waarbij ten onrechte een factuur van € 0,- voor het toestel werd afgegeven. De rechter bestempelt dit als een oneerlijke handelspraktijk aangezien hiermee de wettelijke regels voor kredietverstrekking en koop op afbetaling zijn overtreden. Bovendien liet Tele2, net als in de zaak van T-Mobile, de klant doorbetalen nadat het krediet voor het toestel al volledig was afgelost. Ook deze kosten moet Tele2 terugbetalen. Lees hier het persbericht van ConsumentenClaim.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 30 mei 2018

T-Mobile veroordeeld tot vergoeden nieuwprijs toestel
T-Mobile heeft op 5 mei 2018 de rechtszaak over all-in telefoonabonnementen verloren. T-Mobile moet haar klant de volledige nieuwprijs van het toestel, de ten onrechte geïncasseerde termijnen en de wettelijke rente vergoeden. In totaal gaat het om een bedrag van bijna € 1100,-. De kantonrechter in Den Haag benadrukt in de uitspraak dat de sanctie op het overtreden van wettelijke regels door de telecomprovider ‘doeltreffend, evenredig en afschrikkend’ moet zijn. T-Mobile deed voorkomen dat de klant het toestel volledig gratis kreeg. In werkelijkheid was er sprake van koop op afbetaling en werd er een krediet verstrekt. T-Mobile handelde hiermee in strijd met de wet en moet daarom alle door de klant betaalde bedragen voor het toestel terugbetalen. Lees hier het persbericht van ConsumentenClaim en hier het nieuwsbericht van de NOS.

NOS, gepubliceerd op 5 mei 2018

Ga voor meer nieuws over de telefoonclaim naar de website van de Consumentenbond of ConsumentenClaim.