Veelgestelde vragen

Algemene vragen

Wat is een all-in-telefoonabonnement?

Een all-in-telefoonabonnement is een abonnement met een zogenaamde all-in-prijs waarbij de kosten in verband met het toestel niet apart zijn genoemd. Dit geldt voor vrijwel alle toestellen van vóór 2017.

Iedere consument die de afgelopen jaren een telefoonabonnement met toestel heeft afgesloten, kan meedoen. Het maakt niet uit of het abonnement nog loopt of al is beëindigd.

Ik heb het contract niet meer in mijn bezit. Kan ik meedoen?

Ja, ook als u uw contract niet meer in uw bezit heeft, kunt u meedoen met de claim. Zo nodig kunt u bij uw provider met onze voorbeeldbrief ontbrekende informatie opvragen. Als uw abonnement nog loopt, kunt u de gegevens achterhalen door in te loggen op de website van uw provider.

Hieronder vindt u de brieven per provider:

Registreren

Mijn abonnement loopt nog. Kan ik mij toch registreren?

Als er bij uw abonnement geen uitsplitsing is gemaakt voor de belkosten en de prijs voor het toestel (all-in-prijs), dan kunt u zich registreren.

Ik heb de afgelopen jaren meerdere abonnementen afgesloten. Kan ik met allemaal mee doen?

Ja, u kunt met alle abonnementen meedoen. Belangrijk is dat het gaat om abonnementen inclusief toestel waarbij de kosten in verband met het toestel niet zijn verteld (een zogenaamd abonnement met een all-in-prijs; het maakt daarbij niet uit of er een eenmalige bijbetaling is gedaan of dat er sprake was van een ‘gratis’ toestel). U hoeft zich maar 1x te registreren. Daarna kunt u de verschillende abonnementen toevoegen aan uw digitale dossier.

Mijn abonnement heb ik jaren geleden afgesloten. Maakt dit iets uit?

Nee, dit maakt geen verschil. Zowel met een lopend telefoonabonnement als met een abonnement dat u jaren geleden heeft afgesloten en inmiddels is beëindigd kunt u zich registreren.

Moet ik ieder contract per provider apart registreren?

Nee, binnen uw account kunt u meerdere contracten van verschillende providers opgeven.

Zijn er zaken die ik zelf moet doen na het registreren?

Na het registreren krijgt u toegang tot een digitaal dossier. Daar kunt u de gegevens van uw telefoonabonnement vastleggen. Vul in ieder geval de naam van uw provider en de (vermoedelijke) ingangsdatum van uw abonnement in. Als u de telefoon die hoort bij het abonnement nog in uw bezit heeft dan moet u daar als een goed huisvader mee omgaan. Gooi het toestel niet weg, ook niet als het kapot, oud of versleten is. Als u het toestel niet meer heeft is dit geen probleem, maar dit kan een (iets) lagere vergoeding tot gevolg hebben. NB: U hoeft het oude toestel niet aan ons op te sturen. Wij zullen u t.z.t. instructies geven hoe u uw toestel aan uw provider kunt teruggeven.

Mijn toestel is stuk. Kan ik toch meedoen?

Ja, dat kan. De rechter heeft bepaald dat de consument in beginsel mag volstaan met teruggave van het toestel in de staat waarin het zich op dat moment bevindt, dus ook als deze kapot is.

Ik heb voor mijn toestel eenmalig een bedrag bijbetaald. Kan ik toch meedoen?

Ja, ook als u bij het afsluiten van het abonnement eenmalig een bedrag heeft bijbetaald voor uw toestel kunt u meedoen. Het gaat erom dat er sprake was van een abonnement met een zogenaamde all-in prijs, waarbij gedurende de looptijd – zonder dat u het wist – nog kosten voor het toestel werden ingehouden.

Ik heb het toestel niet meer in mijn bezit. Kan ik toch meedoen?

Ja, dit is geen probleem. Hou er wel rekening mee dat de vergoeding in dat geval (iets) lager zal zijn. De telefoonprovider zal dan een bedrag ter grootte van de dagwaarde van het toestel op de vergoeding in mindering brengen.

Ik heb mijn oude abonnement verlengd. Maakt dit verschil?

Dit maakt geen verschil. Als er bij uw abonnement geen uitsplitsing is gemaakt voor de belkosten en de prijs voor het toestel (all-in-prijs), dan kunt u zich registreren.

Juridische vragen

Is mijn vordering verjaard?

Nee, in tegenstelling tot wat sommige telecomproviders beweren, is er naar onze mening geen sprake van verjaring. Bovendien heeft de Consumentenbond de verjaring collectief gestuit.

Wat houdt de uitspraak van de Hoge Raad (2016) in?

Hier vindt u een samenvatting van de belangrijkste punten uit de uitspraak van 12 februari 2016.

Welke providers kunnen aangesproken worden met de uitspraak van de Hoge Raad?

Het gaat om de providers die abonnementen verkopen inclusief toestel. Dit zijn o.a. Ben, Hollandsnieuwe, KPN, T-Mobile, Tele2, Telfort, Vodafone en VvAA Mobiel.

Geldt de uitspraak van de Hoge Raad ook voor contracten die zijn afgesloten via een bemiddelaar?

Ja, dit maakt geen verschil.

Geldt de uitspraak van de Hoge Raad ook voor toestellease contracten?

Nee, daar geldt de uitspraak niet voor.