Voorbeelden

De volgende twee voorbeelden maken duidelijk waar de telefoonclaim om gaat.

Voorbeeld 1: te hoge prijs berekend voor toestel

Jij hebt in 2012 een 2-jarig abonnement afgesloten bij KPN waarvoor je € 55 per maand betaalde. Hoewel KPN beweerde dat het toestel gratis was, betaalde je daar in werkelijkheid € 25 per maand voor. De overige € 30 van het abonnementsgeld was voor bellen, sms-en en data. Voor het zogenaamde gratis toestel betaalde je 24 maanden lang € 25, dus € 600 in totaal. De werkelijke prijs van het toestel was echter fors lager. Zonder dat je het wist, betaalde je een toeslag die kon oplopen tot 90% van de prijs van het toestel.

NB: Bij duurdere toestellen of bepaalde abonnementsvarianten moest bij aanvang eenmalig bijbetaald worden. Voor deelname aan de claim maakt dit geen verschil. Alleen moet je er rekening mee houden dat het bijbetaalde bedrag in dat geval niet teruggevorderd kan worden.

Voorbeeld 2: te lang doorbetaald voor toestel

Jij hebt in januari 2014 een 2-jarig abonnement bij Vodafone afgesloten. De kosten bedragen € 45 per maand. Zonder dat je dat wist, was € 20 daarvan bestemd voor het aflossen van het toestel en € 25 voor bellen, sms-en en data. Na 2 jaar heb je 24 x € 20 = € 480 voor het ‘gratis’ toestel betaald wat daarmee volledig is afbetaald. In plaats van een nieuw toestel uitzoeken, besluit je om (net als veel anderen) het contract nog even te laten doorlopen en te wachten totdat de nieuwe iPhone uitkomt. Vodafone blijft echter € 45 per maand in rekening brengen. Er wordt geheel ten onrechte nog steeds € 20 per maand ingehouden voor een toestel wat je zelf inmiddels dubbel en dwars hebt betaald.

Doe mee

Het is niet meer dan logisch dat jij in de bovenstaande situaties alles wat je ten onterechte hebt betaald, wilt terughebben. Registreer je daarom gratis bij Consumentenbond Claimservice.