Nieuws en mededelingen

Consument krijgt keuze tussen reisvoucher en geld terug

Er is veel ophef over de reisvouchers die luchtvaartmaatschappijen willen geven voor geannuleerde reizen, in plaats van terugbetaling van de ticketprijs. In eerste instantie wilde de Nederlandse overheid dit gedogen, ook al is het in strijd met Europese regels. De Europese Commissie heeft Nederland hiervoor op de vingers getikt en vindt dat de consument het recht heeft om te kiezen tussen een reisvoucher of geld terug. Het kabinet neemt dit advies over en vraagt luchtvaartmaatschappijen om consumenten de optie te geven hun geld terug te krijgen. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 14 mei 2020

Vouchers rondom Coronavirus

Luchtvaartmaatschappijen willen vouchers geven aan passagiers met geannuleerde vliegtickets. Volgens de luchtvaartbrancheorganisatie (IATA) kunnen luchtvaartmaatschappijen zich de teruggave van ticketprijzen aan passagiers niet veroorloven. Verschillende partijen pleiten voor meer zekerheid voor de gedupeerde vliegtuigpassagiers. Zo vindt de overheid de voucher een acceptabel alternatief, maar stelt wel een aantal voorwaarden. De Consumentenbond pleit voor een aantal garanties voor consumenten, waaronder dekking van de vouchers bij een faillissement. Lees meer

EUclaim, gepubliceerd op 9 april 2020

Annulering door storm

Na storm Ciara en storm Dennis, is waarschijnlijk de volgende storm alweer naar ons onderweg. Als je vlucht vanwege storm wordt geannuleerd, dan heb je helaas geen recht op vergoeding. Slechte weersomstandigheden vallen namelijk onder ‘buitengewone omstandigheid’ waar de luchtvaartmaatschappij geen invloed op heeft. Je hebt wel recht op verzorging tijdens de vertraging en een vervangende vlucht of teruggave van de ticketprijs in het geval van annulering. Lees meer

Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 17 februari 2020

Geld terug bij annulering vlucht China

KLM annuleert alle vluchten naar Beijing, Shanghai, Chengdu, Hangzhou en Xiamen in China, vanaf maandag 3 februari tot en met in ieder geval zondag 9 februari. Dit doen ze vanwege de gezondheidsrisico’s door de uitbraak van het Coronavirus. Je kunt hiervoor geen vergoeding vragen via onze Vlucht Claim Service, omdat deze situatie onder ‘buitengewone omstandigheid’ valt. Je kunt wel van KLM het geld van je ticket terugkrijgen. Ook biedt de vliegtuigmaatschappij aan om je ticket gratis om te boeken. Kijk voor meer informatie op de website van KLM, onder ‘China-Rebook policy Coronavirus’.

Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 31 januari 2020

Ryanair hindert compensatieregeling

De rechtbank in Arnhem vindt dat Ryanair het passagiers onnodig moeilijk maakt om wettelijke compensatie te claimen. Bij een lange vertraging of annulering hebben passagiers recht op deze compensatie, maar een bepaling in de huidige algemene voorwaarden van Ryanair staat dit in de weg. Volgens de rechter moeten passagiers zo’n vordering kunnen overdragen aan een derde partij, zoals Claimservice. Ryanair krijgt de kans om op deze uitspraak te reageren. Lees meer

EUclaim, gepubliceerd op 9 oktober 2019

Staking van grondpersoneel KLM

Op maandag 2 september hebben tussen 8.00 en 10.00 uur rond de vijfhonderd KLM-medewerkers gestaakt voor een betere cao. De KLM heeft hierdoor 56 vluchten moeten annuleren. De passagiers zouden zijn omgeboekt naar andere vluchten. Wanneer je als passagier meer dan twee uur later op je Europese bestemming bent aangekomen, heb je recht op een vergoeding. Wanneer je geen vervangende vlucht aangeboden hebt gekregen, dan moet je het geld van de ticketprijs terugkrijgen. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 2 september 2019.

Compensatie staking Ryanair

De Britse piloten van Ryanair staken op 22 en 23 augustus en 2 tot en met 4 september. Ook de Portugese piloten van Ryanair staken op 21 tot en met 25 augustus. De piloten staken voor een loonaanbod en betere arbeidsomstandigheden. Als er vluchten worden geannuleerd vanwege deze staking, dan hebben consumenten mogelijk recht op compensatie. Gebruik onze Vlucht Claim Service om deze compensatie aan te vragen.

Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd op 22 augustus

Luchtvaartinspectie grijpt niet in

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) legt Ryanair geen boete op voor het ontduiken van de compensatieregels. De Consumentenbond tekent bezwaar aan tegen dit besluit. De bond vroeg ILT in februari om in te grijpen. Ryanair weigert namelijk gedupeerde reizigers te compenseren voor de vertragingen/annuleringen die zij opliepen door de stakingen van september 2018. Lees meer

Consumentenbond, gepubliceerd op 13 augustus 2019

Consument claimt sneller bij vluchtproblemen

Consumenten weten steeds beter dat ze recht hebben op compensatie en komen sneller in actie bij het terughalen van schade door vluchtproblemen. Uit onderzoek van de Consumentenbond Claimservice blijkt dat ruim 36% van de consumenten hun claim indient op dag 2 en 3 na de vliegvertraging. Regelmatig hebben consumenten te maken met vertragingen of geannuleerde vluchten. In dat geval heeft de consument vaak recht op compensatie. De Consumentenbond Claimservice komt op voor gedupeerde vliegreizigers. Lees meer

Consumentenbond Claimservice, gepubliceerd 24 juli 2019

Ruim kwart minder vluchtproblemen 1e helft 2019

In de 1e helft van 2019 zijn ruim 27% minder vluchten geannuleerd of liepen lange vertraging op, dan in de 1e helft van vorig jaar. Dat meldt EUclaim. Dit komt onder andere door minder slecht weer en minder stakingen. Het aantal vluchten dat meer dan 24 uur vertraagd was, is wel toegenomen. De langste vertraging was op 2 mei van 60 uur en 19 minuten. Lees meer

TravelPro, gepubliceerd op 1 juli 2019

Toename claims bij vliegtuigmaatschappijen
Het afgelopen jaar kregen luchtvaartmaatschappijen fors meer claims binnen van gedupeerde passagiers. Vergeleken met 2017 is het aantal claims met meer dan 50% toegenomen, meldt BNR. EUclaim zag zo’n 56% meer claims binnenkomen.

Claimservice, gepubliceerd op 1 mei 2019

Pilotenstaking Scandinavian Airlines (SAS)
Sinds vrijdag 26 april staken de piloten van de luchtvaartmaatschappij SAS. Het gevolg hiervan is dat al meer dan 2.800 vluchten zijn geannuleerd waardoor rond de 279.000 passagiers zijn gedupeerd. De staking is het gevolg van onenigheid tussen de maatschappij en de piloten over de arbeidsvoorwaarden, waaronder het salaris. Lees meer

Luchtvaartnieuws.nl, gepubliceerd op 30 april 2019

Stakingen Ryanair
In 2018 heeft Ryanair een aantal grote stakingen gekend. Daardoor zijn veel vluchten geschrapt. Ryanair negeert claims van de consumenten en beroept zich op overmacht, dit terwijl volgens een uitspraak van het Europese Hof een staking van het eigen personeel niet geldt als overmacht. Ryanair is daarom verplicht passagiers te compenseren voor een vertraging van 3 uur of meer. Lees hier wat je als gedupeerde kunt doen.

Consumentenbond, gepubliceerd op 1 februari 2019

Problemen met je vlucht?

check je vergoeding >>