Veelgestelde vragen

Wanneer kan ik meedoen?

Is je vlucht vertraagd of geannuleerd, heb je je aansluiting gemist, is je vluchtschema gewijzigd of ben je geweigerd op je vlucht? In veel gevallen heb je recht op compensatie. Kijk hier om na te gaan of je ook recht hebt op compensatie en meld je direct aan.

Wat kost de Vlucht Claim Service?

Wij werken samen met het in vliegtuigclaims gespecialiseerde bedrijf EUclaim. Ontvang je compensatie, dan houdt EUclaim 29% daarvan in plus €26 administratiekosten. Komt er geen compensatie, dan betaal je niets. Je loopt dus geen enkel financieel risico.
EUclaim draagt 5% (incl. BTW) van haar deel van de claimwaarde af aan de Consumentenbond Claimservice.

Wat is de hoogte van de vergoeding?

Dit hangt af van een aantal factoren. Compensatie geldt alleen wanneer je:

  • vanaf een EU-luchthaven vertrekt of naar een EU-land terugvliegt;
  • vliegt met een EU-luchtvaartmaatschappij;
  • vliegt met een overstap vanuit de EU naar een bestemming buiten de EU en je vertraging oploopt door een gemiste aansluiting buiten de EU.

Betreft het een vluchtbestemming binnen de EU?

  • Dan heb je recht op €250 vergoeding per persoon bij een vlucht tot 1500 km.
  • Dan heb je recht op €400 vergoeding per persoon bij een vlucht van meer dan 1500 km.

Betreft het een vluchtbestemming buiten de EU?

  • Dan heb je recht op €250 vergoeding per persoon bij een vlucht tot 1500 km.
  • Dan heb je recht op €400 vergoeding per persoon bij een vlucht van 1500 km tot en met 3500 km.
  • Dan heb je recht op €600 vergoeding per persoon bij een vlucht van meer dan 3500 km.
  • Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vertraging tussen de drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding.

Welke reisdocumenten zijn nodig?

Wij hebben een aantal reisdocumenten nodig om jouw aanvraag in behandeling te kunnen nemen. Deze reisdocumenten kun je direct uploaden tijdens het indienen van jouw vlucht claim. Het is ook mogelijk de documenten op een later moment toe te voegen aan je online dossier. Wij hebben een kopie nodig van de volgende documenten:

  • Identiteitsbewijs;
  • Boekingsbevestiging en/of;
  • E-ticket(s) en/of;
  • Instapkaart(en).

Heb je de bovengenoemde reisdocumenten niet meer? Dan kun je deze opvragen bij de organisatie waar je je reis hebt geboekt.

Tot wanneer kan ik me aanmelden?

Je kunt tot 1,5 jaar na de vluchtdatum een aanvraag indienen. In Nederland geldt een vervaldatum van 2 jaar. Dit betekent dat een claim binnen 2 jaar bij een rechter ingediend moet zijn. Meld jij je binnen 1,5 jaar aan, dan hebben wij voldoende tijd om je aanvraag te behandelen en eventueel bij een rechter in te dienen.

veelgestelde vragen over vlucht claim service