Problemen Yarden

Eenzijdige wijziging polis

In juli 2019 hebben verzekerden met een voormalige AVVL- en NUVA-uitvaartverzekering een brief ontvangen. In de brief laat Yarden weten dat de eerdere omzetting in een sommenverzekering door Yarden niet geldig is. Je houdt dus recht op het – in de polisvoorwaarden omschreven – uitvaartpakket. Goed nieuws zou je zeggen, maar dat is het niet. In de brief staat ook een verzekerde waarde vermeld. Dat is het bedrag waarvoor Yarden de uitvaart, zoals die staat omschreven in de polisvoorwaarden, op dit moment kan uitvoeren. Maar uitvaartkosten stijgen jaarlijks. Deze prijsstijging komt vanaf 1 januari 2020 voor rekening van de verzekerden. Wij gaan onderzoeken of deze eenzijdige aanpassing van de voorwaarden wel rechtsgeldig is en of deze maatregel echt nodig is. Dat kan niet zonder jouw hulp.

Financiële problemen

Yarden heeft financiële problemen. De oorzaak daarvan ligt al in de vorige eeuw. De premie van de AVVL- en NUVA-pakketpolissen steeg niet mee met de toenemende kosten van uitvaarten. Daarnaast hoefden veel klanten na hun 65e geen premie meer te betalen. Omdat het verzekerde pakket niet gemaximeerd is, moest Yarden voor deze pakketpolissen steeds meer geld reserveren en bleef er bijna geen eigen vermogen meer over. De verzekeraar was verplicht een herstelplan in te leveren bij toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). De maximering van de polissen is de belangrijkste maatregel uit dit plan.

4 probleemsituaties

Op basis van de informatie die we inmiddels hebben verzameld, zien wij 4 probleemsituaties. Dit zijn situaties waarin je mogelijk schade lijdt of hebt geleden door het handelen van Yarden. Deze 4 situaties zijn:

  • De polis loopt nog. Je hebt zelf nooit iets gewijzigd (dit is in de meeste gevallen van toepassing);
  • Je hebt na 2007 je polis afgekocht;
  • Je hebt na 2007 een extra verzekering afgesloten;
  • Als nabestaande heb je voor een uitvaart moeten bijbetalen.

Aan mensen in deze situaties raden we aan hiervoor schriftelijk te klagen bij Yarden. Voor iedere situatie is er een modelbrief die je kunt gebruiken. Yarden moet de klacht binnen 8 weken behandelen.

Blijf op de hoogte van de
laatste ontwikkeling en meld
je aan voor de nieuwsbrief