Veelgestelde vragen
Hieronder beantwoorden we de meestgestelde vragen over de Dieselclaim. Staat jouw vraag er niet bij? Laat het ons dan weten. Bekijk hiervoor de laatste vraag.
Bezitters van een sjoemeldiesel zijn vaak best tevreden. Waar bestaat de schade dan uit?
- Je kocht (of leaste) een auto die niet voldeed aan de wet- en regelgeving. De auto is, in juridische termen, non-conform. Met ronkende reclameteksten en brochures zetten de fabrikanten je op het verkeerde been. Hierdoor was de aanschafprijs (of leaseprijs) te hoog vergeleken met auto’s die wel voldoen aan de wettelijke uitstooteisen.
- Leaserijders betaalden hierdoor ook te veel bijtelling.
- Mogelijk is de uitstoot van de auto aangepast (toereikend herstel) en heb je daar kosten voor gemaakt.
- Heeft de software een update gehad? Waarschijnlijk verbruik je hierdoor nu meer brandstof (AdBlue).
- Een andere schadepost is de gekelderde inruilwaarde van je sjoemeldiesel. Hier is nauwelijks nog vraag naar.
- Er kan sprake zijn van ‘verminderd gebruiksgenot’ sinds je weet dat je in een sjoemeldiesel rijdt.
- Een praktisch gevolg kan zijn dat je niet meer mag rijden op bepaalde plekken. Steeds meer gemeenten stellen milieuzones in. Dit zorgt voor extra ongemak en kosten.
Je kunt gewoon mee blijven doen met de claim en aanspraak maken op een schadevergoeding. Je kunt de koopovereenkomst met de officiële dealer niet meer laten ontbinden. Hierdoor kan de dealer je geen alternatief voorstel doen. Zoals het omruilen van de sjoemeldiesel voor een andere auto.
Dat valt op dit moment nog niet te zeggen. Zodra de rechter ons (grotendeels) in het gelijk heeft gesteld, starten we de onderhandelingen.
Uitspraak Volkswagen
Eerder was er een uitspraak in de collectieve procedure van Stichting Car Claim tegen Volkswagen. De rechter oordeelde dat de eigenaren van een nieuw gekochte sjoemeldiesel recht hadden op €3000. Voor bezitters van een tweedehands sjoemeldiesel, kwam de vergoeding uit op €1500.
No cure no pay
We voeren de claim uit op basis van no cure no pay. Dat betekent dat wij alle (juridische) kosten van de claim betalen. En als het niet tot een schadevergoeding, dan kost het je niets.
Succesvolle claim
Als de rechter ons in het gelijk stelt, ontvang je een schadevergoeding. Daarvan krijgen wij 25% (incl. btw) van de schadevergoeding.
Vul de kentekencheck in. Je weet dan meteen of je kunt meedoen met onze claim.
Tegen veel autofabrikanten en autodealers is de stichting al een rechtszaak gestart. Andere autofabrikanten onderzoeken we nog.
Nieuwe modellen van autofabrikanten moeten voldoen aan allerlei wettelijke eisen voordat ze de weg op mogen. Een auto mag bijvoorbeeld niet te veel schadelijke uitlaatgassen uitstoten.
Software
De afgelopen jaren werd duidelijk dat veel autofabrikanten tussen 1 september 2009 en 2020 speciale software installeerden. Daarmee omzeilden ze de regels voor de maximale uitstoot van schadelijke uitlaatgassen van dieselauto’s.
Onterecht goedgekeurd
De betrokken auto’s voldoen daardoor wel aan de typegoedkeuringstest in het laboratorium. Maar zij stoten bij normaal gebruik vele malen meer stikstofoxiden (NOx ) uit dan wettelijk is toegestaan. Door deze verboden ‘sjoemelsoftware’ zijn veel dieselauto’s onterecht goedgekeurd en toegelaten op onze wegen.
Misleiding
Slecht voor het milieu natuurlijk én slecht voor jouw portemonnee. De keiharde conclusie is dat je bent misleid en niet hebt gekregen waarvoor je hebt betaald. Ook is de inruilwaarde van je auto hierdoor lager. Dat nadeel willen we voor jou vergoed krijgen.
Ja, dat kan. Onze claim betreft zowel nieuwe als tweedehands dieselauto’s. Waarschijnlijk is de hoogte van de schadevergoeding bij een tweedehands auto wel lager.
Recent deed de rechter hierover een uitspraak in de Volkswagen-procedure. De schadevergoeding voor eerstehands auto’s stelde hij vast op €1500. Voor tweedehands auto’s was dat €3000.
De dieselpraktijken kwamen voor vanaf september 2009 tot 2020. We onderzoeken de praktijken van diverse autofabrikanten. We werken daarvoor samen met Stichting Car Claim.
De stichting voert op dit moment rechtszaken tegen de autofabrikanten en autodealers van de merken Audi, Citroën, Dacia, Mercedes-Benz, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda en Volkswagen. Naar verwachting komen daar nog automerken bij.
Ja, je kunt je aanmelden. Je betaalt als leaserijder bijtelling voor het privégebruik van de leaseauto.
Deze bijtelling is gebaseerd op de cataloguswaarde van de auto. De leaseauto blijkt nu een sjoemeldiesel. De werkelijke (catalogus)waarde is lager dan de (catalogus)waarde waarop de leasepremies en de bijtelling zijn gebaseerd. Hierdoor heb je als leaserijder ook recht op een schadevergoeding.
Dieselauto’s en zeker de sjoemeldiesels stoten aantoonbaar meer NOx (stikstofoxiden) uit dan benzineauto’s. De uitstoot van CO2 (koolstofdioxide) is vaak wel lager dan bij benzineauto’s. Sjoemeldiesels dragen daarmee minder bij aan de opwarming van de aarde. Maar meer (dan wettelijk is toegestaan) aan de luchtverontreiniging.
Het achterhalen van je oude kenteken kan op een aantal manieren.
- Blader door je fotoverzameling of vakantiealbums. Mogelijk staat de auto ergens op een foto
- Zoek in je papieren naar oude facturen van je garage, het vrijwaringsbewijs of de polis van je autoverzekering.
- Zoek in je bankapp of rekeningafschriften naar de betaalde wegenbelasting (zoekterm: belastingdienst)
- Misschien staat het kenteken nog in je parkeerapp
- Bel het autobedrijf waar je de auto hebt gekocht of ingeruild
Via RDW
Je kunt ook gratis terecht bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) voor een overzicht Voertuigen op mijn naam. Hiervoor heb je een Digid nodig.
Dat valt nu nog niet te zeggen. Houd er rekening mee dat de rechtszaken en schikkingsonderhandelingen enkele jaren kunnen duren.
Klik hier om je aan te melden. Meer dan je kenteken en een e-mailadres heb je niet nodig.
Iedereen die in het bezit is (geweest) van een dieselauto kan dit checken.
Heb jij tussen 1 september 2009 en 1 januari 2020 een dieselauto van bovengenoemde merken gekocht? Of in gebruik gehad? Dan is de kans groot dat jij ook een sjoemeldiesel had of nog hebt.
Check het kenteken van jouw dieselauto en meld je aan om op de hoogte te blijven.
Rechtszaken kunnen wel een paar jaar duren. Zolang de rechtszaak loopt kun je je aanmelden. Wanneer de aanmeldperiode sluit, weten we nu nog niet.
In eerste instantie alleen het kenteken van de auto en een e-mailadres.
Na je aanmelding krijg je toegang tot een digitaal dossier. Het is belangrijk dat je akkoord gaat met de deelnemersovereenkomst. We raden aan om alvast bewijsstukken voor je claim toe te voegen aan je dossier. Denk aan de kopie van je kentekenbewijs, aankoopnota of RDW-voertuigoverzicht. In je dossier vind je de uitleg hoe dat moet.
Dat is niet noodzakelijk. Ook voormalige bezitters van een sjoemeldiesel kunnen meedoen. Je moet wel kunnen bewijzen dat je de eigenaar bent geweest.
Ja, ook zakelijke aangekochte dieselauto’s komen in aanmerking voor de claim.
Wij willen opkomen voor de rechten van gedupeerde consumenten. Bedrijven werken vaak niet vanzelf mee. Om die reden voeren we juridische procedures en schikkingsonderhandelingen. Dit doen we samen met de Consumentenbond Claimservice. Deze claimorganisatie is opgericht door de Consumentenbond en ConsumentenClaim. Bij deze dieselclaim werken we samen met de Stichting Car Claim.
Stichting Car Claim (of Derclaim.nl) is opgericht in 2015 naar aanleiding van het Volkswagen Dieselschandaal. De stichting procedeert nu ook tegen autofabrikanten van de merken Citroën, Dacia, Mercedes-Benz, Opel, Peugeot, Renault. Het doel is het afdwingen van een schadevergoeding voor gedupeerde dieselrijders.
De Consumentenbond procedeert ook tegen Volkswagen. Toen werd duidelijk dat het dieselschandaal groter was dan alleen de praktijken van Volkswagen. De Consumentenbond en Stichting Car Claim besloten de handen ineen te slaan. We trekken samen op bij de rechtszaken tegen de autofabrikanten en autodealers van de andere automerken.
Heb je een andere vraag over de dieselclaim? Stuur dan een mail naar vragen@claimservice.nl.