Diesel-claim

Wij claimden compensatie.

Fabrikanten van personenauto’s en campers sjoemelden jarenlang met de software in hun dieselauto’s. We willen een schadevergoeding voor (voormalige) bezitters en leaserijders. Check nu gratis of jouw diesel in aanmerking komt en claim je vergoeding!

Wil je weten hoe het precies zit? Lees dan eerst de veelgestelde vragen.

Wat is er mis

Autofabrikanten gebruikten jarenlang illegale software bij de productie van auto’s. Hierdoor werden er veel meer stikstofoxiden uitgestoten dan is toegestaan. Slecht voor het milieu maar ook voor jouw portemonnee. Wil je weten hoe het precies zit? Lees dan eerst de veelgestelde vragen.

Onze eisen

Je bent misleid en hebt niet gekregen waarvoor je hebt betaald. Dat nadeel willen we voor jou vergoed krijgen. Een vergoeding kan oplopen tot €3.000.

Wat gaan we doen

Rij of reed  je een dieselauto en is/was deze van het bouwjaar 2009 tot 2020? En wil je schadevergoeding claimen? Doe de gratis kentekencheck en kijk of je recht hebt op vergoeding. Wij gaan voor jou het juridisch gevecht aan.

”Kopers van een nieuwe sjoemeldiesel hebben recht op €3000. Tweedehands €1500.”

Rechtbank Amsterdam (Volkswagen claim)

Doe de kentekencheck

Vul hieronder je kenteken in:

Goed om te weten

  • Je kunt je voor deze actie gratis aanmelden om in aanmerking te komen voor een schadevergoeding.
  • Deelname is op basis van no cure no pay. Dit betekent dat jij nu niets hoeft te betalen. Als een positief resultaat wordt behaald en voor jou een schadevergoeding wordt toegewezen, dan wordt van dat bedrag maximaal 25% ingehouden. Als er geen resultaat wordt behaald, dan hoef je niets te betalen. Er is dus geen financieel risico voor jou als deelnemer.
  • Meer informatie over de verwerking van jouw persoonsgegevens kun je lezen in onze privacyverklaringen (Privacyverklaring Consumentenbond, Privacyverklaring Consumentenbond Claimservice en Privacyverklaring Stichting Car Claim).
  •  Heb je een camper? Meld je dan hier aan.

Hoe werkt het?

Wij strijden tegen grote bedrijven die misbruik maken van hun macht. Als jij de dupe wordt van zo’n bedrijf, heb je recht op schadevergoeding. Maar, in je eentje maak je geen schijn van kans. Wij verenigen gedupeerde consumenten en gaan namens hen het juridisch gevecht aan. Dat doen we samen met de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (Volkswagen AG), Stichting Car Claim, NKC (Nederlandse Kampeerauto Club) en ConsumentenClaim (andere automerken).

1. Meld je aan

Je meldt je online gratis en vrijblijvend aan voor de claim.

2. We stappen naar de rechter

Op dit moment voeren wij rechtszaken tegen Citroen, Dacia, Mercedes-Benz, Opel, Peugeot, Renault en Volkswagen AG. Andere merken volgen snel.

3. Schadevergoeding

Als de rechter ons in het gelijk stelt, ontvang je een schadevergoeding. Daarvan krijgen wij een klein percentage. Als we geen schadevergoeding krijgen, betaal je niks. No cure, no pay.

Kies je automerk / Status rechtzaken

Eerste procedurefase gestart

 

16 augustus 2023: verwachte uitspraak fase 1

14 maart 2023: mondelinge behandeling fase 1

Check of je kunt claimen

Tweede procedurefase gestart

2 augustus 2023: deadline indienen akte

24 mei 2023: mondelinge behandeling fase 2

22 juni 2022: uitspraak fase 1

Check of je kunt claimen

Eerste procedurefase gestart

 

16 augustus 2023: verwachte uitspraak fase 1

14 maart 2023: mondelinge behandeling fase 1

Check of je kunt claimen

Eerste procedurefase gestart

 

16 augustus 2023: verwachte uitspraak fase 1

14 maart 2023: mondelinge behandeling fase 1

Check of je kunt claimen

Tweede procedurefase gestart

29 januari 2024: eerste zitting fase 2

26 april 2023: uiterste datum conclusie van antwoord gedaagde

1 februari 2023: tussenuitspraak eerste fase, tweede fase gestart

Check of je kunt claimen

Eerste procedurefase gestart

 

Tijdlijn

29 januari 2024
Mondelinge behandeling Renault
De eerste zitting in fase 2 van de procedure. We spreken dan met de rechter over het toepasselijk recht en de ontvankelijkheid van onze partner Stichting Car Claim.
29 januari 2024
16 augustus 2023
Groen licht in Stellantis-procedure
Vandaag deed de Rechtbank Amsterdam voor het eerst uitspraak in onze procedure tegen Stellantis. Hieronder vallen de autofabrikanten van onder andere Citroën, Peugeot en Opel. Het is een gunstige uitspraak. Onze partner Stichting Car Claim is aangemerkt als representatieve belangenbehartiger voor alle gedupeerde Nederlandse automobilisten. Op 22 november 2023 is er een nieuwe rolzitting.
16 augustus 2023
2 augustus 2023
Volkswagen moet eigenaar tweedehands sjoemeldiesel €1500 betalen
Autofabrikant Volkswagen is veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van €1500 aan een consument die een tweedehands sjoemeldiesel kocht. Stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES) en de Consumentenbond hadden de rechtszaak namens de consument aangespannen. Het is voor het eerst dat er schadevergoeding wordt toegekend aan een koper van een tweedehands auto in Nederland. Lees het hele nieuwsbericht
2 augustus 2023
27 juni 2023
Audi topman veroordeeld
Voormalig Audi topman Rupert Stadler is veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf voor zijn rol in het sjoemeldieselschandaal. In mei legde Stadler een bekentenis af. Hij wist van het gesjoemel in zijn bedrijf, maar greep niet in. De uitspraak is gunstig voor onze collectieve procedures.
27 juni 2023
21 juni 2023
Informatieavond
Voor gedupeerden met een sjoemeldiesel was er een informatieavond met ConsumentenClaim en Stichting Car Claim. De advocaten van de stichting praatten de aanwezigen bij over de ins en outs van sjoemeldieselsoftware. En over de lopende procedures tegen Renault, Mercedes en Stellantis (hieronder vallen Citroën, Opel en Peugeot). Sjoemeldieselbezitters konden er vragen stellen en een gratis roetmeting laten doen.
21 juni 2023
24 mei 2023
Mondelinge behandeling Mercedes-Benz
Tijdens deze zitting spreken we met de rechter over het toepasselijk recht en de ontvankelijkheid van onze partner Stichting Car Claim.
24 mei 2023
24 mei 2023
Eerste uitspraak Stellantis
Deze dag verwachten we een uitspraak van de rechter tegen Stellantis. Het is een uitspraak in de eerste fase. De rechter oordeelt onder andere over zijn eigen bevoegdheid. En of we de rijders van een Sjoemel-Citroën, -Opel en -Peugeot mogen vertegenwoordigen.
24 mei 2023
4 mei 2023
Derde individuele procedure Volkswagen
Vandaag is de derde individuele procedure tegen Volkswagen bij de rechtbank in Den Bosch. Ook dit proefproces is aangespannen door Stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES). Samen met en namens een lid van de Consumentenbond. Die kocht een gebruikte Volkswagen Passat diesel. Dat was voordat dieselgate bekend werd. Met de kennis van nu zou hij dat nooit gedaan hebben. Hiervoor eisen we een schadevergoeding.

In 2 van de 4 proefprocessen kende de rechter een schadevergoeding toe van €3000. We wachten de volgende uitspraak met vertrouwen af.
4 mei 2023
4 april 2023
Nieuwe nederlaag Volkswagen
Ook in het tweede proefproces tegen Volkswagen oordeelt de rechter dat de autofabrikant €3000 schadevergoeding moet betalen aan een consument. De zaak was aangespannen door de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES) samen met de Consumentenbond. Lees het nieuwsbericht
4 april 2023
23 maart 2023
Doorbraak in Volkswagen Dieselschandaal: rechter wijst compensatie toe
Volkswagen moet een consument €3000 schadevergoeding betalen omdat de fabrikant illegale software had geïnstalleerd in zijn dieselauto. Dit heeft de Rechtbank Haarlem geoordeeld in een zaak die was aangespannen door Stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES) in samenwerking met de Consumentenbond. Lees meer
23 maart 2023
21 maart 2023
Mercedes-rijder heeft recht op schadevergoeding
Consumenten kunnen rechtsstreeks bij de fabrikant aankloppen. Dat oordeelt het Europees Hof in de strijd tegen sjoemeldieselfabrikant Mercedes-Benz. De uitspraak bevestigt het standpunt van de Consumentenbond dat sjoemeldieselfabrikanten de schade moeten vergoeden. Lees het nieuwsbericht
21 maart 2023
14 maart 2023
Eerste zitting Stellantis (Citroën, Opel, Peugeot)
Op 14 maart staan we voor de rechter tegenover Stellantis. Dat is de fabrikant van onder andere de sjoemeldiesels van Citroën, Opel en Peugeot. Onderwerpen zijn in hoeverre we de Stellantis-gedupeerden kunnen vertegenwoordigen en welke wetgeving van toepassing is.
14 maart 2023
1 februari 2023
Tussenuitspraak Renault
Goed nieuws! De rechter oordeelt dat hij bevoegd is om de zaak tegen Renault in behandeling te nemen. Hieronder vallen ook de sjoemelsdiesels van Dacia. Verder sprak de rechter zich uit over de (oude) wetgeving die van toepassing is. En over de representativiteit van onze partner Stichting Car Claim.
1 februari 2023
21 december 2022
Start inhoudelijke behandeling Volkswagen
Vandaag staat in Groningen eindelijk de Volkswagen Groep voor de rechter. Dat gebeurde al eerder. Maar nog niet voor de inhoudelijke behandeling van één van de procedures die we voeren namens 4 gedupeerden. We vragen de rechter om de schadevergoeding vast te stellen voor een consument die dacht een schone Volkswagen Polo te kopen. Zo stond het ook in de advertenties, maar hij werd opgescheept met een sjoemeldiesel. De uitspraak is op zijn vroegst in februari 2023. In 2 andere procedures zijn zittingen gepland in februari en juni 2023. Voor de vierde zaak is nog geen datum bekend. Naast Volkswagen, voeren we op dit moment collectieve procedures tegen de fabrikanten van onder andere Citroën, Opel, Peugeot, Mercedes-Benz en Renault. Lees het nieuwsbericht
21 december 2022
8 december 2022
Eerste zitting Renault
Vandaag stonden we voor het eerst bij de rechter in onze zaak tegen Renault. We spraken met de rechter over onder andere de mate waarin we Renault-rijders kunnen vertegenwoordigen. En over de vraag welke wetgeving van toepassing is. Op 8 februari 2023 neemt de rechter hierover een beslissing.
8 december 2022
14 juli 2022
Vernietigend oordeel Europese Hof
Het Europese Hof oordeelt dat toegepaste sjoemeltechieken, zoals temperatuurvensters en hoogtemeters, in strijd zijn met de wet. Deze uitspraak is een enorme steun in de rug voor gedupeerde autobezitters. Zij hebben nu het recht om de overeenkomst te ontbinden of compensatie te eisen.

Lees ons nieuwsbericht
14 juli 2022
22 juni 2022
Eerste uitspraak Mercedes-Benz
Er is een eerste uitspraak in onze actie tegen Mercedes-Benz. De rechter heeft geoordeeld dat hij bevoegd is om de zaak te behandelen. Ook bepaalde hij dat het oude collectieve actierecht van toepassing is. Op 14 september 2022 gaat de procedure weer verder. Meer informatie vind je op de procespagina van onze partner Stichting Car Claim.
22 juni 2022
25 maart 2022
Eerste zitting Mercedes-Benz
Op 25 maart treffen we Mercedes-Benz Group AG (vroeger Daimler AG) in de rechtszaal. Het gaat om een eerste mondelinge behandeling van een aantal procedurele zaken.
25 maart 2022
25 maart 2022
Consumentenbond en Stichting Car Claim slaan handen ineen
De Consumentenbond en Stichting Car Claim gaan samen de strijd aan tegen fabrikanten van sjoemeldiesels. We bundelen (met uitzondering van Volkswagen) lopende en toekomstige collectieve claims en richten ons op álle automerken die sjoemelsoftware hebben gebruikt. Deze software zorgt dat auto’s in een testomgeving anders functioneren. Ze stoten minder schadelijke stoffen uit dan in normale omstandigheden. In de test, die moet bepalen of de auto de weg op mag, lijken ze dus schoner dan ze zijn. De inzet is een schadevergoeding voor alle (voormalige) bezitters of gebruikers van een sjoemeldiesel.
25 maart 2022
23 maart 2022
Rechtbank bepaalt processtappen Renault
De rechter heeft vandaag bepaald hoe de agenda van de Renault-procedure eruit ziet. De eerste mondelinge behandeling vindt plaats op 8 december 2022. Tijdens deze zitting zal de rechtbank gaan besluiten over: A. de bevoegdheid van de Nederlandse rechter. B. over de toepassing van het nieuwe collectieve actierecht (Wamca). En C. over de representativiteit van Stichting Car Claim. Meer informatie vind je op de procespagina van onze partner Stichting Car Claim.
23 maart 2022
Toon volledige tijdlijn

Veelgestelde vragen

Bezitters van een sjoemeldiesel zijn vaak best tevreden. Waar bestaat de schade dan uit?

  • Je kocht (of leaste) een auto die niet voldeed aan de wet- en regelgeving. De auto is, in juridische termen, non-conform. Met ronkende reclameteksten en brochures zetten de fabrikanten je op het verkeerde been. Hierdoor was de aanschafprijs (of leaseprijs) te hoog vergeleken met auto’s die wel voldoen aan de wettelijke uitstooteisen.
  • Leaserijders betaalden hierdoor ook te veel bijtelling.
  • Mogelijk is de uitstoot van de auto aangepast (toereikend herstel) en heb je daar kosten voor gemaakt.
  • Heeft de software een update gehad? Waarschijnlijk verbruik je hierdoor nu meer brandstof (AdBlue).
  • Een andere schadepost is de gekelderde inruilwaarde van je sjoemeldiesel. Hier is nauwelijks nog vraag naar.
  • Er kan sprake zijn van ‘verminderd gebruiksgenot’ sinds je weet dat je in een sjoemeldiesel rijdt.
  • Een praktisch gevolg kan zijn dat je niet meer mag rijden op bepaalde plekken. Steeds meer gemeenten stellen milieuzones in. Dit zorgt voor extra ongemak en kosten.

Je kunt gewoon mee blijven doen met de claim en aanspraak maken op een schadevergoeding. Je kunt de koopovereenkomst met de officiële dealer niet meer laten ontbinden. Hierdoor kan de dealer je geen alternatief voorstel doen. Zoals het omruilen van de sjoemeldiesel voor een andere auto.

Dat valt op dit moment nog niet te zeggen. Zodra de rechter ons (grotendeels) in het gelijk heeft gesteld, starten we de onderhandelingen.

Uitspraak Volkswagen

Eerder was er een uitspraak in de collectieve procedure van Stichting Car Claim tegen Volkswagen. De rechter oordeelde dat de eigenaren van een nieuw gekochte sjoemeldiesel recht hadden op €3000. Voor bezitters van een tweedehands sjoemeldiesel, kwam de vergoeding uit op €1500.

No cure no pay

We voeren de claim uit op basis van no cure no pay. Dat betekent dat wij alle (juridische) kosten van de claim betalen. En als het niet tot een schadevergoeding, dan kost het je niets.

Succesvolle claim

Als de rechter ons in het gelijk stelt, ontvang je een schadevergoeding. Daarvan krijgen wij 25% (incl. btw) van de schadevergoeding.

Vul de kentekencheck in. Je weet dan meteen of je kunt meedoen met onze claim.

Tegen veel autofabrikanten en autodealers is de stichting al een rechtszaak gestart. Andere autofabrikanten onderzoeken we nog.

Vul de kentekencheck in. Je weet dan meteen of je kunt meedoen met onze claim.

In Nederland rijden naar schatting 98 duizend campers rond op basis van een Fiat Ducato. De verdenking ligt bij alle 2.3- en 3.0-literdieselmodellen die:

  • volgens de normen Euro 5 en Euro 6 zijn gekeurd
  • in de periode 2009 –2019 op de markt zijn gekomen. Deze campers werden verkocht tot ver in 2021. 

Nieuwere campers, waarbij AdBlue is toegevoegd, vallen buiten de verdenking.

NKC (Nederlandse Kampeerautoclub) Dieselclaim

Heb of had je een camper met een Fiat Ducato motor? Fiat sjoemelde jarenlang met de software van de motor. Die was gebrekkig en je hebt daar als klant te veel voor betaald. Eigenaren van nieuwe en gebruikte campers hebben daarom recht op schadevergoeding. Doe de gratis kentekencheck en meld je aan.