Facebook
-claim

Facebook schond jouw privacy. Claim vergoeding!

Facebook verdiende elk jaar miljarden aan het schenden van jouw privacy. We willen dat Facebook hiermee stopt en we willen Facebook dwingen jou te compenseren. We strijden hiervoor samen met de Data Privacy Stichting. Meld je aan en claim vergoeding!

Wil je weten hoe het precies zit? Lees de veelgestelde vragen.

social media

Facebook -claim

Facebook schendt jouw privacy. Claim vergoeding!

Facebook verdient elk jaar miljarden aan het schenden van jouw privacy. We willen dat Facebook hiermee stopt en we willen Facebook dwingen jou te compenseren. We strijden hiervoor samen met de Data Privacy Stichting. Meld je aan en claim vergoeding!

Wil je weten hoe het precies zit? Lees de veelgestelde vragen.

Wat is er mis

Facebook verzamelt privégegevens over jou zonder dat je dit weet en zonder jouw toestemming. Jouw gegevens worden doorgespeeld aan adverteerders en andere partijen en worden ook nog eens doorgestuurd naar de Verenigde Staten, waar jouw gegevens niet goed zijn beschermd tegen overheidsspionage.

Onze eisen
Facebook houdt zich niet aan de regels, doordat zij persoonsgegevens deelt met derden zonder jou hierover te informeren en je persoonsgegevens gebruikt voor advertentiedoeleinden zonder jouw toestemming. Facebook verdient daar miljarden mee. Facebook moet stoppen met het schenden van je privacy en een schadevergoeding betalen.

Wat gaan we doen
Wij gaan voor jou het gevecht aan. Meld je nu gratis aan en claim een vergoeding en je privacy terug. 

‘Er moet een einde komen aan dit soort privacyschendingen en Facebook moet je daarvoor compenseren.’

Sandra Molenaar, Algemeen Directeur Consumentenbond

Doe mee met de Facebook-claims

Meld je gratis aan. Hoe groter onze achterban, hoe sterker onze positie. 

Heb je al een account? Log dan hier in.


Goed om te weten

Data Privacy Stichting voert in samenwerking met de Consumentenbond twee procedures tegen Facebook. Je kunt je voor beide (of één van de) acties gratis aanmelden om in aanmerking te komen voor een schadevergoeding.

  • Met je deelname geef je jouw steun aan Data Privacy Stichting en stem je ermee in dat Data Privacy Stichting voor jou probeert om een (schade)vergoeding van Facebook af te dwingen.
  • Je kunt je aanmelden vanaf 16 jaar. Ben je nog geen 18 jaar? Vraag dan je ouders/verzorgers om toestemming voor je je aanmeldt. 
  • Deelname is op basis van ‘no cure, no pay’. Dit betekent dat jij nu niets hoeft te betalen. Als een positief resultaat wordt behaald en voor jou een schadevergoeding wordt toegewezen, dan wordt van dat bedrag maximaal 18% ingehouden. Als geen resultaat wordt behaald, dan hoef je niets te betalen.
  • Consumentenbond Claimservice (samenwerkingsverband tussen de Consumentenbond en ConsumentenClaim) ondersteunt Data Privacy Stichting bij de registratie van deelnemers en het informeren van deelnemers over de Facebook-claims. Zij verwerkt in opdracht van Data Privacy Stichting jouw persoonsgegevens (naam, contactinformatie en informatie over jouw gebruik van Facebook/Instagram) voor de uitvoering van de Facebook-claims.
  • Meer informatie over de verwerking van jouw persoonsgegevens kun je lezen in onze privacyverklaringen (Privacyverklaring Consumentenbond, Privacyverklaring Consumentenbond Claimservice en Privacyverklaring Stichting).

Facebook-claims

Onze Facebook-claim bestaat uit twee acties:

  • De eerste actie is de (juridische) actie van Data Privacy Stichting tegen Facebook die gaat over het delen van jouw persoonsgegevens met derden zonder jou hierover op een correcte wijze te informeren én het gebruiken van jouw persoonsgegevens voor advertentiedoeleinden zonder jouw toestemming. Je kunt aan deze eerste procedure van de Facebook-claim meedoen als je in de periode van 1 april 2010 tot 1 januari 2020 op enig moment gebruiker bent geweest van Facebook en in Nederland woonde.
  • De tweede actie is de actie van Data Privacy Stichting tegen Facebook die gaat over de doorzending van jouw persoonsgegevens buiten Europa zonder voldoende bescherming tegen Inlichtingendiensten. Aan deze tweede actie kun je meedoen als je in de periode van 25 mei 2018 tot heden gebruiker bent of bent geweest van Facebook en/of Instagram en in Nederland woonde.

    Meer informatie over de Facebook-claims, en wat Facebook verkeerd doet, vind je hieronder bij de veelgestelde vragen.

Hoe werkt het?

Wij strijden tegen grote bedrijven die misbruik maken van hun macht. Als jij de dupe wordt van zo’n bedrijf, heb je recht op schadevergoeding. Maar, in je eentje maak je geen schijn van kans. Wij verenigen gedupeerde consumenten en gaan namens hen het juridisch gevecht aan. Dat doen we samen met de Data Privacy Stichting.

1. Meld je aan

Meld je gratis aan. Je hoeft hiervoor geen lid te zijn van de Consumentenbond.

2. We stappen naar de rechter

Data Privacy Stichting stapt in samenwerking met de Consumentenbond naar de rechter om de schendingen van Facebook te stoppen en een schadevergoeding te eisen. Dat doet de Stichting in twee acties: (1) over het delen van je gegevens zonder goed te informeren én het gebruik van je gegevens voor advertentiedoeleinden zonder je toestemming, en (2) het doorzenden van je gegevens buiten Europa zonder voldoende bescherming tegen overheidssurveillance.

3. Schadevergoeding

Het is nu nog niet te zeggen of we compensatie zullen krijgen en hoeveel. Data Privacy Stichting wil dat via de rechter afdwingen, of in een regeling met Facebook bereiken. Als de Stichting in het gelijk wordt gesteld, ontvang je een schadevergoeding. Daarvan krijgt de Stichting een percentage. De Stichting draagt dit weer af aan de financier van de procedure. Als er geen schadevergoeding komt, betaal je niks.

Tijdlijn

2 november 2023
Goed nieuws voor je privacy en de claim tegen Meta
Meta moet stoppen met het aanbieden van 'gepersonaliseerde advertenties' zonder toestemming binnen de Facebook en Instagram-dienst. Het verbod hierop hebben de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en andere Europese toezichthouders in Europa bepaald. Dat is goed nieuws voor je privacy en voor de claim die we samen met Data Privacy Stichting tegen Meta hebben lopen. Want wij oordeelden al dat het onrechtmatig is wat Meta met jouw data doet.

Lees het bericht van de AP
2 november 2023
15 juni 2023
Facebook Ierland gaat in hoger beroep
Op 15 maart deed de rechter uitspraak. De Data Privacy Stichting en de Consumentenbond hebben de privacyrechtszaak tegen Facebook Ierland gewonnen. Het platform heeft dan 3 maanden de tijd om eventueel in hoger beroep te gaan. En dat heeft Facebook Ierland dan ook op 15 juni gedaan. De uitspraak van de rechter, het vonnis, blijft nog steeds staan. Dit betekent vooralsnog geen vertraging voor het vervolg. We houden jullie op de hoogte.
15 juni 2023
22 mei 2023
Mega boete voor Meta
Meta heeft een recordboete gekregen van de Ierse privacywaakhond, de DPC. Meta is het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp. Facebook krijgt nu een boete opgelegd van €1,2 miljard. Volgens de toezichthouder schendt Meta de privacy van Europese consumenten, omdat het de gegevens onvoldoende beschermt tegen surveillance door Amerikaanse inlichtingendiensten. Deze boete is het bewijs dat het net zich sluit rond de populaire netwerksite. Lees het nieuwsbericht
22 mei 2023
15 maart 2023
Baanbrekende privacyzaak tegen Facebook gewonnen!
Consumentenbond en DPS winnen baanbrekende privacyzaak tegen Facebook en starten nieuwe zaak. Lees het nieuwsbericht
Het hele vonnis van de rechtbank
15 maart 2023
26 januari 2023
Uitspraak Rechtbank van 1 februari is uitgesteld
We hebben bericht ontvangen van de Rechtbank. De Rechtbank zou een uitspraak doen in onze Facebook-actie op 1 februari 2023. Die uitspraak, dat vonnis, is uitgesteld naar 15 maart 2023. We houden je op de hoogte
26 januari 2023
23 december 2022
Belangrijke overwinning: Meta schikt in VS voor $725 miljoen
Facebook-moederbedrijf Meta is in de Verenigde Staten een schadevergoeding van bijna driekwart miljard dollar overeengekomen voor het illegaal delen van gebruikersgegevens. De uitspraak is ook belangrijk voor de rechtszaak die de Consumentenbond samen met Data Privacy Stichting voert tegen Facebook. Lees meer
23 december 2022
23 december 2022
Belangrijke overwinning: Meta schikt in VS voor $725 miljoen
Facebook-moederbedrijf Meta is in de Verenigde Staten een schadevergoeding van bijna driekwart miljard dollar overeengekomen voor het illegaal delen van gebruikersgegevens. De uitspraak is ook belangrijk voor de rechtszaak die de Consumentenbond samen met Data Privacy Stichting voert tegen Facebook. Lees meer
23 december 2022
8 november 2022
Uitspraak in februari van het nieuwe jaar
Vandaag was de eerste inhoudelijke zitting van onze Facebook-actie. De advocaten van de Data Privacy Stichting en de advocaten van Meta (voorheen Facebook) waren natuurlijk aanwezig en ook wij waren er (online) bij. Op 1 februari 2023 verwachten we een uitspraak.
8 november 2022
9 februari 2022
Vervolg rechtszaak tegen Facebook
Op 9 februari heeft de Data Privacy Stichting (DPS, de stichting waar we mee samenwerken in deze Facebook-actie) in samenwerking met ons een lijvig document bij de rechtbank ingediend. Dat is ons antwoord (repliek) op de inhoudelijke reactie van Meta (voorheen Facebook) op 20 oktober 2021. Het lijvige rapport telt 132 pagina’s met wel meer dan 30 bewijsstukken. Denk bij bewijstukken ook aan rapporten van de Nederlandse privacywaakhond (AP), maar ook van de Britse en Amerikaanse toezichthouders. Hier mogen de advocaten van Meta (voorheen Facebook) weer schriftelijk op reageren (dat heet dupliek) en wel op 1 juni 2022. De zitting is nu voor 8 november 2022 gepland.
9 februari 2022
2 november 2021
Planning komende kwartalen
De advocaten van Meta (voorheen Facebook) hebben op 20 oktober voor het eerst inhoudelijk gereageerd op onze dagvaarding. Hun argumenten komen er vooral op neer dat Facebook Inc. en Facebook Nederland geen partij zouden moeten zijn in deze procedure. Dit omdat alleen Facebook Ierland het platform aanbiedt in Nederland en de verzamelde data van de Nederlandse gebruikers verwerkt. Ook zegt Meta (voorheen Facebook) dat de ingestelde claims onduidelijk en onvoldoende onderbouwd zijn. Een dergelijke reactie hadden wij en de Data Privacy Stichting (die deze procedure voert) wel verwacht. Maar we vinden het niet overtuigend. Dat komt vooral doordat Meta (voorheen Facebook) er volgens ons niet omheen kan dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) het gedrag van Facebook al heeft onderzocht en verkeerd heeft bevonden. Onze actie tegen Facebook is mede op dat uitgebreide rapport van de AP gebaseerd. Op 9 februari 2022 zal de Data Privacy Stichting op het stuk van de advocaten van Meta (voorheen Facebook) mogen reageren. Hierna zal een zitting gepland worden.
2 november 2021
12 juli 2021
TikTok claim actie
Terwijl we het eerste mooie resultaat boekten in de Facebookrechtszaak, startten we ook een claim tegen TikTok. Want ook dit bedrijf schendt privacyregels. Meedoen? Dat kan, ook als je al met de Facebookactie meedoet. Meld je (kind) aan en doe mee met de actie
12 juli 2021
2 juli 2021
Rechter veegt bezwaren Facebook van tafel
De rechtbank Amsterdam heeft korte metten gemaakt met de bezwaren van Facebook in de rechtszaak die de Data Privacy Stichting (DPS), in samenwerking met de Consumentenbond tegen het bedrijf aanspande. De rechtbank wijst alle verweren van Facebook af en veroordeelt het bedrijf tot het betalen van de proceskosten. De Consumentenbond en DPS zijn blij met de uitspraak.Lees het nieuwsbericht
2 juli 2021
2 april 2021
Mondeling verweer: vonnis 30 juni
Op donderdag 1 april waren de mondelinge verweren van de advocaten van DPS (in samenwerking met de Consumentenbond) en die van Facebook bij de rechtbank van Amsterdam. Wij waren met 3 vrouwen virtueel present. Er woedde een 'verhitte' discussie o.a. of DPS deze actie wel mag starten en of het wel de Nederlandse rechter is die een uitspraak mag doen. Volgens ons en DPS allemaal vragen waar 'ja' op geantwoord kan worden. De rechter doet op 30 juni uitspraak over deze procedurele stappen. Daarna volgt de inhoudelijke behandeling van onze actie tegen Facebook.
2 april 2021
25 maart 2021
Nog 1 week tot mondeling pleidooi
Over precies 1 week, op 1 april 2021 (geen grap), vindt het mondeling pleidooi in onze zaak tegen Facebook plaats. Het zal nu nog niet over de inhoudelijke kant van de zaak gaan, maar meer om 'procedurele' stappen. Zoals welke rechter bevoegd is om uitspraak te doen. We houden je op de hoogte van de uitkomsten.
25 maart 2021
15 maart 2021
Rechtszaak van start
Op 1 april is de eerste zitting in de rechtszaak die de Data Privacy Stichting (DPS) samen met de Consumentenbond heeft aangespannen tegen Facebook. Tijdens deze zitting wordt de zaak nog niet inhoudelijk behandeld. Lees het nieuwsbericht
15 maart 2021
9 november 2020
Facebook in de fout: waar staan we?
Achter de schermen zijn we druk bezig op juridisch vlak. De dagvaarding is al eerder uitgestuurd en Facebook heeft op 26 augustus een eerste schriftelijk antwoord ingediend. Op 25 november zal de Data Privacy Stichting (DPS) in samenwerking met de Consumentenbond een schriftelijke reactie indienen. De onderwerpen waarover in deze fase gesproken wordt, zijn erg technisch. Facebook heeft onder andere vragen gesteld over de procedure. Facebook vraagt zich het volgende af: - of DPS de juiste partij is om deze procedure te voeren (‘ontvankelijk is’) - of de Nederlandse rechter mag oordelen (‘rechtsmacht heeft’) - of Nederlands recht geldt (‘toepasselijk recht’) Uiteraard moeten deze vragen met een 'ja' worden beantwoord, maar Facebook verzet zich met alle technische middelen zodat dit debat eerst moet plaatsvinden.
9 november 2020
24 augustus 2020
Ruim 180.000 aanmelders
Ruim 180.000 consumenten hebben zich aangemeld voor onze actie richting Facebook. Wederom dank! Je kunt je nog steeds aanmelden.
24 augustus 2020
20 juli 2020
Dank je wel- mail naar aanmelders
Dankjewel! Je hebt je samen met meer dan 165.000 anderen aangemeld voor de actie ‘Facebook in de fout.’ Samen met de Data Privacy Stichting gaan wij nu strijden voor compensatie voor de privacyschendingen van Nederlandse Facebookgebruikers. We vinden dat Facebook met een regeling moet komen die voldoende compensatie biedt voor wat het platform fout heeft gedaan. Daarover willen we met Facebook in gesprek. En zo nodig zullen we onze eisen via de rechter afdwingen. We weten nog niet hoe dit traject precies zal gaan verlopen en hoe lang het gaat duren. Verwacht dus niet op korte termijn uitsluitsel hierover. Maar je kunt ervan uitgaan dat we er alles aan zullen doen om zo snel mogelijk een goede compensatie te regelen. We houden je via e-mail op de hoogte van de ontwikkelingen van deze actie.
20 juli 2020
8 juli 2020
Al meer dan 100.000 aanmelders!
Meer dan 100.000 mensen hadden zich tot vanochtend, dat is binnen 1 dag, al aangemeld voor onze Facebook-actie. Dank daarvoor. Aanmelden kan nog steeds.
8 juli 2020
7 juli 2020
Consumentenbond: ‘Facebook moet gebruikers compenseren’
Facebook moet zijn gebruikers in Nederland compensatie betalen voor het schenden van hun privacy. Dat vinden de Consumentenbond en de Data Privacy Stichting (DPS). Deze partijen hebben de handen ineen geslagen om Facebook tot compensatie te dwingen. In samenwerking met de Consumentenbond heeft de Stichting Facebook gedagvaard. De Consumentenbond roept consumenten op zich aan te sluiten bij de actie. Lees het nieuwsbericht
7 juli 2020
7 juli 2020
7 juli 2020 Actie tegen Facebook gestart
Op 7 juli zijn we begonnen met actie tegen Facebook. We hebben ook jouw steun nodig.
7 juli 2020
Toon volledige tijdlijn

Veelgestelde vragen

Lees onderstaande vragen en antwoorden.

Je hebt je eerder bij de Consumentenbond aangemeld voor de actie tegen Facebook. Na de gewonnen rechtszaak op 15 maart, is de weg vrij voor een schadevergoeding.

De Consumentenbond en de Data Privacy Stichting, de belangenorganisatie die de rechtszaak voert, willen niet dat je een eventuele compensatie misloopt en vragen je daarom je claim te registreren bij Consumentenbond Claimservice, een samenwerkingsverband tussen de Consumentenbond en ConsumentenClaim.

Daarnaast zijn wij een tweede actie tegen Facebook gestart en willen wij met je registratie bij Consumentenbond Claimservice je ook meteen de mogelijkheid geven in 1 keer – snel en eenvoudig – aan te melden voor deze tweede actie.

Facebook maakt miljardenwinsten door advertentieverkoop, overeenkomsten met derden en andere ‘data monitoring’ waarbij het bedrijf gebruik maakt van privégegevens van Facebookgebruikers. Facebookgebruikers zijn daarover niet goed geïnformeerd en hebben hiervoor geen toestemming gegeven.

Facebook verzamelt meer informatie dan Facebookgebruikers vrijwillig aan Facebook verstrekken. Dat mag niet.

Adverteerders zijn de klant

Niet iedereen realiseert zich dat de klanten van Facebook niet de Facebookgebruikers zijn, maar de adverteerders op het platform. Jij bent het product. Het verdienmodel van de sociale netwerkdienst is gebaseerd op inkomsten uit gepersonaliseerde advertenties.

Facebook gebruikt de hieronder opgesomde privégegevens om adverteerders in staat te stellen uiterst precieze en gepersonaliseerde advertenties aan jou te presenteren, gebaseerd op jouw persoonlijke eigenschappen en voorkeuren. Facebook heeft geen toestemming van jou om deze persoonsgegevens te verzamelen en gebruiken.

  • Geslacht
  • Plekken die je bezoekt
  • Interesses
  • Religie
  • Gezondheid
  • Politieke overtuiging
  • Seksuele geaardheid
  • Foto’s
  • Surfgedrag
  • Vrienden
  • Gebruik diensten/Apps
  • Inhoud van berichten

Hoe komt Facebook aan die gegevens?

  • Facebook analyseert het door de gebruikers aangemaakte profiel. Maar daar blijft het niet bij:
  • Facebook kijkt mee met wat de gebruikers met vrienden delen.
  • Facebook verzamelt ook gegevens buiten het sociale netwerk om.
  • Met behulp van cookies volgt Facebook het surfgedrag en ingezette apps van gebruikers op talloze websites en mobiele apparaten.

En app-makers konden zelf gegevens verzamelen van de Facebookvrienden van de gebruiker, terwijl die Facebookvrienden zelf de app niet gebruikten. Die vrienden hadden hier geen kennis van en Facebook meldde dit niet. Het Cambridge Analytica schandaal heeft laten zien wat hiervan de gevolgen kunnen zijn.

Essentiële informatie niet verstrekt

Ook de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) deed al onderzoek vanaf 2014. Daaruit blijkt dat Facebook essentiële informatie over het eigen privacybeleid niet verstrekte. En voor zover informatie wel was verstrekt, was dat op een voor gebruikers onduidelijke, inconsistente en onnodig moeilijk te begrijpen wijze. Zo stond belangrijke informatie verspreid over 13 verschillende pagina’s en bronnen, waarbij sommige relevante informatie volledig was verstopt.

De AP oordeelde dan ook dat Facebook de gegevens van gebruikers zonder hun medeweten of toestemming verwerkte. En dat Facebook anderen in staat stelde gebruik te maken van gegevens die Facebookgebruikers als privé mochten beschouwen.

Maar ook andere buitenlandse toezichthouders, zoals die in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Australië, hebben vastgesteld dat Facebook zijn gebruikers niet of niet goed informeert over het delen van gegevens met derden. Het Cambridge Analytica schandaal is een bekend voorbeeld dat heeft laten zien hoe dit misging. Het Cambridge Analytica schandaal legde bloot hoe eenvoudig derden aan gegevens van gebruikers konden komen, en daarmee de verkiezingen in de Verenigde Staten konden beïnvloeden. En daarvoor kreeg Facebook boetes van in het totaal meer dan 5 miljard dollars.

Facebook slaat jouw gegevens op buiten Europa

Er gaat nog meer mis bij Facebook. De privacyregels bepalen dat persoonsgegevens van EU-inwoners, waaronder Nederlanders, opgeslagen moeten worden in de EU of in een ander land dat ook een adequate bescherming biedt.

Inlichtingendiensten in de VS kunnen op grote schaal persoonsgegevens van Europese Facebook- en Instagramgebruikers inzien, omdat die gegevens worden verwerkt in de VS. Deze inlichtingendiensten kunnen enorme hoeveelheden persoonsgegevens van EU-inwoners opvragen. Facebook werkt hieraan mee, waardoor zij inbreuk maakt op de privacy van gebruikers van Facebook en Instagram in Nederland.

De hoogste Europese rechter heeft geoordeeld dat bedrijven, zoals Facebook, alleen persoonsgegevens aan de VS kunnen doorsturen als zij kunnen garanderen dat de rechten van jou over die persoonsgegevens in essentie hetzelfde beschermd zijn als onder Europees recht tegen overheidssurveillance (=overheidsspionage).

Als bedrijven geen maatregelen treffen om die gegevens te beschermen, dan is het doorsturen niet toegestaan. Facebook heeft die maatregelen niet getroffen. Daardoor hebben de inlichtingendiensten  veel te vergaande toegang tot persoonsgegevens van gebruikers in Nederland.

Data Privacy Stichting voert, in samenwerking met Consumentenbond, twee acties tegen Facebook: (1) sinds 30 december 2019 voert Data Privacy Stichting een actie tegen Facebook (in deze procedure: Meta Platforms Inc., Meta Platforms Ierland en Facebook Nederland) over het gebruiken van persoonsgegevens zonder daar juist over te informeren en zonder daar toestemming voor te hebben, en (2) Data Privacy Stichting heeft Facebook (Meta Platforms Inc. en Meta Platforms Ierland) uitgenodigd om in gesprek te gaan over het doorsturen van persoonsgegevens aan de VS, zonder voldoende waarborgen tegen surveillance (=spionage) door de Amerikaanse overheid.

  1. Actie over gebruiken van gegevens

Data Privacy Stichting heeft op 30 december 2019 Facebook gedagvaard voor Rechtbank Amsterdam. Deze procedure gaat over het delen van persoonsgegevens van Facebookgebruikers met derden, het gebruik van die persoonsgegevens, waaronder gevoelige gegevens (zoals seksuele of religieuze voorkeuren, of informatie over jouw gezondheid), voor advertentiedoeleinden zonder daar toestemming voor te hebben, en het doen alsof Facebook gratis is.

In deze procedure komen Data Privacy Stichting en Consumentenbond op voor iedereen die in de periode april 2010 tot 1 januari 2020 in Nederland woonde of heeft gewoond en terwijl hij of zij in Nederland woonde gebruiker was of is geweest van de Facebook-dienst.

Op 30 juni 2021 heeft de Rechtbank Amsterdam geoordeeld dat Data Privacy Stichting, gesteund door Consumentenbond, voldoet aan de wettelijke eisen om een collectieve procedure in te mogen stellen.

Na dit vonnis van 30 juni 2021 is de zaak op de inhoud verder gegaan. In samenwerking met Consumentenbond heeft de Stichting op 9 november 2022 aan de Rechtbank op een zitting toegelicht wat Facebook volgens ons fout heeft gedaan. De Rechtbank doet op 15 maart 2023 uitspraak.

  1. Actie over doorsturen gegevens aan de VS

Facebook stuurt gegevens door naar de VS. Data Privacy Stichting heeft Facebook uitgenodigd om in gesprek te gaan over het doorsturen van gegevens aan de VS. Consumentenbond werkt ook in deze tweede actie tegen Facebook mee met de Data Privacy Stichting. De Stichting is voornemens om een rechtszaak te starten tegen Facebook (Meta Platforms Inc. en Meta Platforms Ierland) over het doorzenden van jouw persoonsgegevens buiten Europa zonder voldoende bescherming te bieden tegen inlichtingendiensten. In deze procedure komen Data Privacy Stichting en Consumentenbond op voor iedereen die in de periode vanaf 25 mei 2018 in Nederland woonde of heeft gewoond en terwijl hij/zij in Nederland woonde gebruiker was of is geweest van de Facebook- en/of de Instagramdienst.

Werkwijze botst met privacyregels

De betreffende praktijken waren zeer gunstig voor Facebook. Het platform realiseerde miljarden winst.

Als een bedrijf geld verdient aan gegevens en advertenties, moet de manier waarop dit gebeurt wel in lijn zijn met de privacyregels (AVG). Dat was hier niet het geval. Facebook was onduidelijk over hoe het de gegevens over gebruikers verkreeg en wie daarvan gebruik konden maken.

Niet gratis

Facebook heeft onrechtmatig gehandeld en verschillende wettelijke privacyregels overtreden. Ook maakte Facebook zich schuldig aan oneerlijke handelspraktijken. Dat deed Facebook door essentiële informatie achter te houden over het doel waarvoor en de wijze waarop persoonsgegevens van Facebookgebruikers werden verwerkt.

Ten koste van de gebruikers heeft Facebook zich ongerechtvaardigd voor commerciële doeleinden verrijkt.

Onvoldoende bescherming

De persoonsgegevens van Facebook-gebruikers moeten worden verwerkt ofwel in de EU of in een ander land dat ook een adequate bescherming biedt. Als bedrijven geen maatregelen treffen om die gegevens te beschermen, dan is het doorsturen van die persoonsgegevens naar landen buiten de EU niet toegestaan. Facebook heeft die maatregelen niet getroffen, met als gevolg dat de Inlichtingendiensten een veel te vergaande toegang kan verkrijgen tot persoonsgegevens van EU-inwoners. Daarmee overtreedt Facebook verschillende privacyregels.

Facebook ‘misbruikt’ jouw persoonsgegevens. Zij verkrijgt deze gegevens zonder geldige toestemming, en maakt zich schuldig aan misleiding en het achterhouden van informatie. Het kan daarbij gaan om zeer gevoelige informatie die extra wettelijke bescherming geniet onder de privacywetgeving, bijvoorbeeld over je gezondheid, geloof of seksuele voorkeur. Facebook gebruikt deze gegevens voor advertentiedoeleinden. Zij stelt adverteerders in staat om advertenties te richten op jouw (gevoelige) persoonsgegevens. Facebook verdient hier jaarlijks miljarden mee, terwijl zij die gegevens daar niet voor mag gebruiken. Je verliest de controle en zeggenschap over je eigen gegevens. Het gevolg hiervan is dat Facebook profiteert van jouw rechten, en jouw gegevens aan waarde verliezen.

Facebooks praktijken gaan ten koste van je privacy, keuzevrijheid en je mogelijkheid om je persoonsgegevens te controleren. Bovendien zijn persoonsgegevens geld waard. Ook daardoor is sprake van schade.

Je meldt je gratis aan via het formulier op de website van Consumentenbond Claimservice. Met je aanmelding kan je een schadevergoeding eisen, kom je op voor je rechten en steun je onze actie tegen Facebook. Je moet minimaal 16 jaar zijn om je aan te melden. Ben je 16 of 17 jaar? Vraag dan wel je ouders/verzorgers om toestemming.

Na je aanmelding krijg je een e-mail ter verificatie en word je gevraagd je deelname aan de Facebook-claim compleet te maken. Je doet dit in ‘Mijn dossier’ via de website van Consumentenbond Claimservice.

Geen vergoeding, geen betaling

Bij deelname aan de claim geldt het ‘no cure, no pay’ -principe. Hiermee bedoelen we dat de financier een percentage van de vergoeding krijgt als we de claim tot een goed einde hebben gebracht. De claim is een succes wanneer we tot een schikking of een positieve uitspraak komen. De financier kan maximaal 18% van de totale opbrengst ontvangen, afhankelijk van de uitkomst van de procedure.

Als er geen schikking of positieve uitspraak komt, krijgt de financier niets en moet hij de kosten voor lief nemen.

‘No cure, no pay’ uitgelegd op Consumentenbond Claimservice.

Wil je je weer afmelden?

Je kunt je afmelden door een e-mail te sturen naar vragen@claimservice.nl. We vragen je om ‘Opzeggen overeenkomst Facebook’ in het onderwerp op te nemen. Je hoeft geen reden voor je afmelding op te geven.

Meld jij je binnen 60 dagen af, dan heeft dat geen gevolgen. Als je je meer dan 60 dagen na je aanmelding weer afmeldt, dan ben je een deel van de overeengekomen ‘no cure, no pay’- vergoeding verschuldigd, maar alleen als er uiteindelijk een schikking en positieve uitspraak wordt bereikt, waardoor een vergoeding voor jou wordt toegewezen. Raadpleeg hiervoor de voorwaarden in jouw deelnemersovereenkomst. Deze vind je in je digitale dossier.

We zullen je per e-mail op de hoogte houden van ontwikkelingen in onze actie tegen Facebook. Ook zullen we de webpagina’s over de Facebook-claims regelmatig updaten.

Je kunt je aanmelden voor één, of beide procedures van de Facebook-claim. Als je je aanmeldt, steun je ons en de DPS in onze claims tegen Facebook. Het kan heel gemakkelijk in 1 keer.

Je kunt meedoen aan de actie over het gebruik van jouw gegevens (de eerste procedure) als je ergens tussen 1 april 2010 en 1 januari 2020 gebruiker bent geweest van de Facebook-dienst en toen in Nederland woonde. Behoor jij tot deze groep? Dan val je waarschijnlijk ook in de doelgroep van de tweede actie:

Je kunt meedoen met de actie over het doorzenden van persoonsgegevens buiten Europa in de VS, als je gebruiker bent of bent geweest van Facebook en/of Instagram én in Nederland woonde vanaf 25 mei 2018 tot nu.

Je kunt je aanmelden voor een mogelijke compensatie via ons aanmeldformulier. Je hoeft geen lid van de Consumentenbond te zijn.

Het is nu nog niet te zeggen of Facebook-gebruikers compensatie zullen krijgen, en hoeveel. We vinden dat Facebook met een regeling moet komen die voldoende compensatie biedt voor wat het platform fout heeft gedaan. Daarover willen we met Facebook in gesprek. En zo nodig zullen we onze eisen via de rechter afdwingen.

De Consumentenbond en de Data Privacy Stichting werken samen in de zaak tegen Facebook. De Stichting behartigt de belangen van consumenten die zijn gedupeerd door privacy-inbreuken. Dat doet zij o.a. door in overleg te treden, collectieve procedures te voeren en/of (collectieve) schikkingen te treffen.

De advocatenkantoren Lemstra Van der Korst N.V. en Pels Rijcken staan DPS bij. Lieff Cabraser Heimann & Bernstein, LLP financiert de gezamenlijke actie van de Consumentenbond en DPS ten behoeve van gedupeerde Facebookgebruikers. Dit is op basis van ‘no win, no fee’. De financier ontvangt alleen bij succes van onze actie een vergoeding voor de gemaakte kosten en een vergoeding van maximaal 18% uit de opbrengst van de collectieve actie.

Consumentenbond Claimservice verwerkt de aanmeldingen van de deelnemers. 

In massaschadezaken werkt de Consumentenbond altijd samen met deskundige partijen, zoals advocatenkantoren die gespecialiseerd zijn in massaclaims en met procesfinanciers.

In 2018 is de Consumentenbond met ConsumentenClaim een samenwerkingsverband aangegaan: Consumentenbond Claimservice. Voor deze acties tegen Facebook verwerkt Consumentenbond Claimservice de aanmeldingen. 

De Consumentenbond is niet tegen Facebook. Facebook en Instagram kunnen namelijk nuttige en leuke platforms zijn om te gebruiken, mits het zich aan de (privacy)wet houdt. Veel consumenten zitten op Facebook of Instagram en lezen, delen en interacteren. Ook wijzelf maken er gebruik van om informatie te delen met onze achterban en om vragen van consumenten te beantwoorden.

We doen dit op een zo’n privacy-vriendelijk mogelijke manier. Op onze site plaatsen we Facebook tracking elementen om Facebook gebruikers (opnieuw) te kunnen bereiken met onze boodschappen, via het Facebook platform. We plaatsen deze tracking elementen echter pas als je ermee instemt als bezoeker, via de cookie-dialoog. Dit cookie-statement is duidelijk over wat we willen doen met de tracking en wat de gevolgen zijn. Bij onze cookie-dialoog kun je cookies weigeren en toch de site op.

Facebook zelf moet echter wel de eigen zaakjes op orde hebben. Ons doel is ervoor te zorgen dat Facebook zich aan de privacyregels gaat en blijft houden. Want dat is in het belang van ons allemaal.

De Consumentenbond ondersteunt de Data Privacy Stichting in de actie tegen Facebook. De Consumentenbond zorgt voor de werving van de deelnemers. Lieff Cabraser Heimann & Bernstein financiert de kosten die de Consumentenbond maakt voor het werven van deelnemers en de daaraan verbonden inspanningen.

Consumentenbond en massaclaims

Facebook is niet alleen een vriendennetwerk, het beschikt ook  over een enorme berg data. Via de persoonlijke gegevens die Facebook opslaat, krijgen bedrijven inzicht in jouw voorkeuren en gewoontes en kunnen zij jou daarop aangepaste advertenties sturen.

Wil je weten welke gegevens Facebook over jou heeft verzameld? Volg ons stappenplan om beter te bepalen wat je deelt en met wie. Beter bepalen wat je deelt met Facebook.

Goeie actie? Word lid

Eerlijk is eerlijk, de Consumentenbond is nergens zonder zijn leden. Hoe meer steun hoe meer wij kunnen strijden voor een eerlijke en veilige markt. Steun ons ook. Je bent al lid voor €3 per maand.