In navolging van Allianz, a.s.r., NN en Achmea, compenseert ook verzekeraar Reaal klanten met een woekerpolis. De Consumentenbond, ConsumentenClaim, Stichting Woekerpolisproces, Vereniging Woekerpolis.nl en Wakkerpolis bereikten hierover een akkoord met de verzekeraar. In totaal is met de schikking een bedrag van 70 miljoen euro gemoeid. De belangenorganisaties staken hun juridische procedure tegen Reaal.

De overeenkomst betreft beleggingsverzekeringen van Reaal en zijn rechtsvoorgangers. Consumenten die bij de claimorganisaties zijn aangesloten kunnen een vergoeding tegemoet zien van minimaal enkele honderden euro’s per polis en kan in een enkel geval oplopen tot meer dan tienduizend euro. 

De komende maanden werken de betrokken partijen de praktische uitvoering van de regeling verder uit. Daarna ontvangen de deelnemers bericht over wat de regeling voor hen persoonlijk betekent. De overeenkomst met Reaal is definitief als minimaal 90% van de deelnemers instemt.  

Schrijnende gevallen

De compensatie geldt alleen voor gedupeerden die zich hebben aangemeld bij een van de belangenorganisaties. Consumenten die niet zijn aangesloten, kunnen zich wel melden bij Reaal zelf. De verzekeraar reserveert, buiten de regeling om, nog eens 25 miljoen euro voor zogeheten schrijnende gevallen en mensen die niet zijn aangesloten bij een van de belangenorganisaties en niet eerder compensatie hebben ontvangen.

Woekerpolissen

Beleggingsverzekeringen werden in 2006 bekend als ‘woekerpolissen’.  Deze verzekeringen werden vanaf begin jaren ‘90 tot 2008 verkocht. Verzekeraars hielden daarbij vaak hoge kosten in op de te beleggen premie, waardoor het voorgespiegelde rendement bij lange na niet werd gehaald. De belangenorganisaties strijden al jaren voor compensatie hiervoor. Eerder bereikten ze schikkingen met Allianz, a.s.r., NN en Achmea. Met verzekeraar De Goudse zijn gesprekken in een afrondende fase.

Aanmelden

Consumenten met een woekerpolis bij één van de genoemde verzekeraars kunnen zich niet meer aanmelden voor compensatie bij de belangenorganisaties. Ze kunnen zich eventueel wel wenden tot de verzekeraar zelf. Consumenten met een woekerpolis bij Onderlinge ’S Gravehaege en Legal & General (Scildon) kunnen zich nog wel aanmelden.