Heb of had je een camper met een Fiat Ducato motor? Fiat sjoemelde mogelijk jarenlang met de software van de motor. Je hebt in dat geval te veel betaald voor je camper. Eigenaren van nieuwe en gebruikte campers hebben daarom recht op schadevergoeding. Doe de gratis kentekencheck en meld je aan.
Vul hieronder je kenteken in:
Wij strijden tegen grote bedrijven die misbruik maken van hun macht. Als jij de dupe wordt van zo’n bedrijf, heb je recht op schadevergoeding. Maar, in je eentje maak je geen schijn van kans. Wij verenigen jou en andere gedupeerde consumenten en gaan namens jullie het juridisch gevecht aan. Dat doen we samen met Stichting Car Claim en NKC, Europa’s grootste camperclub.
Meld je gratis en vrijblijvend aan voor de claim. Je hoeft hiervoor geen lid te zijn van de Consumentenbond.
Als Fiat niet bereid is om de gedupeerde bezitters van een kampeerauto met een Ducato motor te compenseren, dan stappen we naar de rechter
Als de rechter ons in het gelijk stelt, ontvang je een schadevergoeding. Daarvan wordt 25% ingehouden. Als we geen schadevergoeding krijgen, betaal je niets. No cure no pay.
Kort nadat het Volkswagen emissieschandaal in september 2015 aan het licht kwam, bleek dat naast Volkswagen ook andere fabrikanten de Europese emissiewetgeving schenden. Verschillende onderzoeksinstanties hebben aangetoond dat ook Fiat betrokken is bij het dieselemissieschandaal. Fiat riep zelfs aan aantal van haar dieselmodellen terug in verband met problemen met verboden software, in de volksmond sjoemelsoftware genoemd.
Een groot aantal campers is gebouwd op een Fiat platform voorzien van sjoemelsoftware. Met de sjoemelsoftware wordt de reiniging van de uitlaatgassen onder normale rijomstandigheden negatief beïnvloed, waardoor de campers meer NOx uitstoten dan wettelijk toegelaten is. Camperaars met een dergelijke camper hebben een gebrekkig voertuig aangeschaft en hebben daar teveel voor betaald. Daarnaast is er mogelijk nog andere schade geleden. Aanscherping van de handhaving van de emissieregels, mogelijke terugroepacties of andere maatregelen om de getroffen campers in lijn met de wet te brengen, brengt bovendien risico’s met zich mee voor camperaars die in het bezit zijn van camper met Fiat Ducato motor.
Met deze kennis stelt de NKC zich op het standpunt dat actie geboden is en dat een eventuele genoegdoening het beste bereikt kan worden met een collectieve claim. Een dergelijke claim vereist expertise en (veel) tijd. Om die reden heeft de NKC aansluiting gezocht bij externe partijen (Consumentenbond en ConsumentenClaim) die hier veel ervaring mee hebben waardoor ook de slagingskans toeneemt.
Uiteindelijk zal de rechter zich uitspreken over deze zaak waarin naast de feitelijke claim ook duurzaamheid en toekomstig camperplezier op het spel staan.
In Nederland rijden naar schatting 98 duizend campers rond op basis van een Fiat Ducato. Verdacht zijn op dit moment alle 2.3- en 3.0-literdieselmodellen die volgens de normen Euro 5 en Euro 6 zijn gekeurd en in de periode 2009 –2019 op de markt zijn gekomen en wel tot in 2021 verkocht kunnen zijn. Deze worden in diverse aanklachten in Duitsland genoemd. De nieuwste modellen, waarbij AdBlue wordt toegevoegd, vallen buiten de verdenking.
Bezitters en voormalige bezitters van een camper met Fiat Ducato motor kunnen deelnemen op basis van 25% no cure no pay. Van een eventuele financiële genoegdoening voor de deelnemers wordt 25% ingehouden. Mocht er geen resultaat behaald worden dan zijn de deelnemers ook niets verschuldigd. Met andere woorden: lukt het niet dan kost het ook niets. Zo loop je geen financieel risico. Bijvoorbeeld: het resultaat is € 1.000 en het no cure no pay percentage bedraagt 25%. Dan ontvangt de deelnemer € 750,- en Consumentbond Claimservice € 250,-. De NKC speelt uitsluitend een faciliterende rol voor de camperaar en heeft zelf uitdrukkelijk geen enkel financieel belang.
Dat valt op dit moment nog niet te zeggen. Zodra de rechter ons (grotendeels) in het gelijk heeft gesteld, starten we de onderhandelingen.
Ja, dat kan. De claim betreft zowel nieuwe als tweedehands dieselauto’s. Houd er rekening mee dat de hoogte van de schadevergoeding bij een tweedehands auto lager kan zijn. Zo stelde de rechter in de procedure tegen Volkswagen de schadevergoeding voor tweedehands auto’s vast op €1.500,-. Voor nieuwe auto’s was dat €3.000,-. Wel belangrijk is dat je beschikt over documenten die de aanschaf van de camper bevestigen.
Dat is niet noodzakelijk. Ook voormalige bezitters van een Fiat Ducato camper met een bouwjaar van 2009 t/m 2019 kunnen meedoen. Je moet wel kunnen bewijzen dat je de eigenaar bent geweest.
De NKC is de belangenbehartiger van alle camperaars in Nederland en komt op voor de belangen van de camperaar waar deze in het geding zijn. In het geval van de Fiat Ducato motor zijn er duidelijke aanwijzingen dat bezitters van deze campers benadeeld zijn.
Met deze kennis stelt de NKC zich op het standpunt dat actie geboden is en dat een eventuele genoegdoening het beste bereikt kan worden met een collectieve claim. Een dergelijke claim vereist expertise en (veel) tijd. Om die reden heeft de NKC aansluiting gezocht bij externe partijen (Consumentenbond en ConsumentenClaim) die hier veel ervaring mee hebben waardoor ook de slagingskans toeneemt.
Uiteindelijk zal de rechter zich uitspreken over deze zaak waarin naast de feitelijke claim ook duurzaamheid en toekomstig camperplezier op het spel staan.
De Consumentenbond werkt in deze claim samen met NKC en Stichting Car Claim. De Consumentenbond onderhoudt de informatie online en zorgt, samen met NKC, voor de werving van de deelnemers.
In massaschadezaken werkt de Consumentenbond altijd samen met deskundige partijen, zoals advocatenkantoren die gespecialiseerd zijn in massaclaims en met procesfinanciers. In 2018 is de Consumentenbond met ConsumentenClaim een samenwerkingsverband aangegaan: Consumentenbond Claimservice.
De gegevens die worden getoond bij de kentekencheck zijn direct afkomstig uit de database van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Het kan voorkomen dat deze gegevens afwijken. Voorbeeld: Je hebt een camper die is gebouwd op het onderstel van een Fiat Ducato, maar de opbouw is van Knaus. Dan geeft de kentekencheck alleen ‘Knaus’ als merk van jouw voertuig terug. Je kunt je met het kenteken echter gewoon aanmelden voor de Fiat Ducato claim. Vink in dat geval aan dat het om een camper met een Fiat Ducato motor gaat.
Op dit moment voeren wij (nog) geen actie voor buitenlandse voertuigen. Je kunt je echter vrijblijvend voor de claim aanmelden. Wij houden je dan van de voortgang op de hoogte en laten je weten als we in de toekomst onze claim mochten uitbreiden met buitenlandse voertuigen. Let op: De kentekencheck werkt niet voor buitenlandse voertuigen. Na aanmelding kun je echter in je digitale dossier jouw camper handmatig registreren. Voer daarvoor eerst een niet bestaand kenteken in, bijvoorbeeld 12-AB-34. Daarna verschijnt de mogelijkheid om je voertuig handmatig in te voeren.
De NKC is met haar ruim 65.000 leden de grootste camperclub van Europa. De NKC biedt inspiratie en kennis voor alle camperaars in Nederland én Europa en heeft een breed aanbod van camperreizen, specifiek op de camper gerichte verzekeringen en technisch advies. Daarnaast behartigt de NKC de belangen van alle camperaars op het terrein van duurzaamheid, wet- en regelgeving en de ontwikkeling van camperplaatsen in Nederland. Met het internationale platform Campercontact.com faciliteert de NKC camperaars in hun zoektocht naar de ideale overnachtingsplaats.
Meld je aan en blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips van de Consumentenbond. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument. Ontvang je nog niet de nieuwsbrief van de NKC? Meld je dan hier aan.
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |