Persbericht: Advies aan Hoge Raad flinke opsteker voor klanten Airbnb
Het advies van de Advocaat-Generaal (A-G) aan de Hoge Raad om Booking.com aan te merken als bemiddelaar, is een flinke opsteker voor klanten van Airbnb. Als de Hoge Raad dit advies overneemt, wordt de kans dat Airbnb teveel betaalde servicekosten moet terugbetalen aan ongeveer 1 miljoen consumenten aanzienlijk groter.
De Consumentenbond voert collectief actie tegen Airbnb over servicekosten, die het bedrijf ten onrechte bij zowel de verhuurders als bij de huurders in rekening bracht. Net als in de zaak van Booking.com staat ook daar de vraag centraal of Airbnb een bemiddelaar is. Airbnb zegt geen bemiddelaar te zijn, maar dat verweer dreigt met het advies van de A-G van tafel te worden geveegd.
Terugbetalen
De A-G adviseert de Hoge Raad voorafgaand aan een uitspraak. Meestal neemt de Hoge Raad dit advies over. Als de Hoge Raad dat ook nu doet, ziet het er goed uit voor de ruim 31.000 deelnemers aan de actie tegen Airbnb. Zij kunnen dan aanspraak maken op hun onterecht betaalde servicekosten. Gemiddeld gaat het om zo’n € 250 per deelnemer. Gedupeerden kunnen zich nog steeds aanmelden via de Consumentenbond Claimservice: www.claimservice.nl/airbnb.
Algemene voorwaarden
Behalve financiële compensatie wil de Consumentenbond ook dat Airbnb zo snel mogelijk stopt met het overtreden van de wet en haar voorwaarden aanpast. Eerder dit jaar bepaalde de rechtbank in Amsterdam al dat Airbnb als bemiddelaar in strijd met de wet handelt en de servicekosten moet terugbetalen.
Lees ook: Het advies van de Advocaat-Generaal aan de Hoge Raad
Gepubliceerd op 19 november 2020
