Televisie-claim

Te veel betaald voor je tv? Claim compensatie!

Kocht je tussen 2013 en 2018 een televisie? Samsung liet je te veel betalen. Ook andere merken werden hierdoor duurder. Wij eisen schadevergoeding, welk merk je ook kocht. Doe mee en claim compensatie.

Wil je weten hoe het precies zit? Lees de veelgestelde vragen. Aanmelden is gratis!

Wat is er mis

Tussen 2013 en 2018 maakte Samsung verboden afspraken over verkoopprijzen van televisies. Ook andere merken werden daardoor duurder. Tienduizenden consumenten betaalden te veel voor een nieuwe televisie. 

Onze eisen

We willen dat Samsung consumenten compenseert. We proberen dit af te dwingen via de rechter. Of door een schikking met Samsung.

Wat gaan we doen

Wij gaan voor jou het juridisch gevecht aan. Kocht je in de periode 9 januari 2013 t/m 7 december 2018 een televisie van Samsung of een ander merk? Doe mee.

Samsung maakte verboden prijsafspraken over televisies. Ook andere merken werden daardoor duurder.

 

Doe mee met de Televisie-Claim

Meld je gratis aan. Hoe groter onze achterban, hoe sterker onze positie. 

Heb je al een account? Log dan hier in.

Goed om te weten

  • Deelname is op basis van ‘no cure no pay’. Afhankelijk van de uitkomst van de Televisie-claim is de door jou af te dragen vergoeding maximaal 25% van het voor jou behaalde resultaat. Als er geen resultaat wordt behaald, dan hoef je niets te betalen. 
  • Wanneer je meedoet met de Televisie-claim verwerken de Consumentenbond en Stichting Consumenten Competition Claims je persoonsgegevens om je aanmelding te registreren, je op de hoogte te houden van de ontwikkelingen van de Televisie-claim en om uitvoering te geven aan de overeenkomst tussen jou en de Stichting om de actie te kunnen voeren.
  • Jouw registratie wordt afgehandeld door Consumentenbond Claimservice. Consumentenbond Claimservice is een samenwerkingsverband tussen de Consumentenbond en ConsumentenClaim.
  • Meer weten over de verwerking van jouw persoonsgegevens? Lees de gezamenlijke privacyverklaring van de Consumentenbond en de Stichting

Hoe werkt het?

Wanneer een bedrijf de concurrentie vervalst heb jij als slachtoffer recht op schadevergoeding. Wij stappen voor jou naar de rechter. Want in je eentje maak je vaak geen schijn van kans. Zo willen we concurrentievervalsing door grote bedrijven stoppen. Voor deze claim werken Stichting Consumenten Competition Claims (SCCC), Consumentenbond en ConsumentenClaim samen.

1. Meld je aan

Aanmelden is gratis. Je hoeft geen lid te zijn van de Consumentenbond.

2. We stappen naar de rechter

Stichting Consumenten Competition Claims (SCCC) stapt samen met Consumentenbond en ConsumentenClaim naar de rechter. We eisen voor alle deelnemers schadevergoeding.

3. Je krijgt een vergoeding

Bij een positieve uitspraak of schikking krijg je schadevergoeding. Daar wordt een percentage van ingehouden. Als er geen schadevergoeding komt, betaal je niks. No cure, no pay.

Tijdlijn

21 december 2023
Start Televisie-claim
Samsung maakte zich tussen 2013 en 2018 schuldig aan prijsbeïnvloeding. Hierdoor betaalde je te veel voor je Samsung-televisie. En andere merken werden daardoor ook duurder. Het te veel betaalde bedrag willen we graag terug.

Daarom ploft vandaag de dagvaarding van Stichting Consumer Competition Claims op de mat bij Samsung. Kopers van een Samsung-tv kunnen zich bij ons aanmelden voor de claim.

Meld je aan
21 december 2023
13 november 2023
Rechter bevestigt: Samsung zat fout
De ACM deelde terecht een boete van €39 miljoen uit aan Samsung in september 2021. Dit is het oordeel van de rechtbank Rotterdam in een uitspraak in hoger beroep. De weg is nu vrij om schadevergoeding te eisen voor kopers van een televisie.

Lees het bericht van de ACM
13 november 2023
24 december 2021
Volledige sanctiebesluit gepubliceerd
Vandaag publiceert de ACM het volledige besluit om Samsung een boete te geven van ruim €39 miljoen.

Lees hier het volledige besluit
24 december 2021
29 september 2021
'Done, over 15 minuten zichtbaar'. Zo ging Samsung te werk.
De ACM geeft een onthutsend inkijkje in de manier van werken door Samsung. De fabrikant volgde geautomatiseerd de online-verkoopprijzen. Zodra de prijs zakte onder het door Samsung gewenste niveau, nam het bedrijf contact op met de webwinkelier. Het gesprek ging vaak via WhatsApp. Samsung liet meestal weten ook andere webwinkeliers te zullen aansporen de prijs te verhogen. Omgekeerd vroegen webwinkeliers aan Samsung om andere concurrenten aan te spreken. Meestal met een schermafbeelding. Samsung reageerde hierop in de trant van 'geadviseerd' of 'Pff. ga er weer achteraan'.

Lees de toelichting van de ACM
29 september 2021
14 september 2021
ACM deelt boete uit van ruim €39 miljoen
Samsung maakte zich van 9 januari 2013 tot en met 7 december 2018 schuldig aan het beïnvloeden van de online verkoopprijzen van televisies. Ze oefenden druk uit op 7 webwinkeliers. Daardoor betaalden consumenten te veel voor hun Samsung-televisie. De ACM deelt hiervoor een boete uit aan Samsung van ruim €39 miljoen.

Lees het sanctiebesluit van de ACM
14 september 2021
Toon volledige tijdlijn

Veelgestelde vragen

Samsung bemoeide zich actief met de verkoopprijzen van elektronicawinkels en webshops. Detailhandelaren kregen geen ruimte om hun eigen verkoopprijzen voor Samsung-televisies te bepalen. Ze werden door Samsung onder druk gezet om televisies niet onder een bepaalde prijs te verkopen.

Samsung controleerde actief of de winkeliers zich hieraan hielden. Als een elektronicawinkel een model goedkoper wilde aanbieden, vroeg Samsung de winkel om de prijs te verhogen. Winkels en webshops deden dat. Daardoor betaalden consumenten te veel voor hun televisie.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Samsung daarom een boete van €39 miljoen opgelegd. De ACM vindt dat Samsung in strijd met de wet heeft gehandeld en zich schuldig heeft gemaakt aan kartelvorming. De ACM vindt dat Samsung de gezonde werking van de markt (concurrentie) heeft verstoord. Volgens de wet moeten elektronicawinkels en webshops hun eigen verkoopprijzen kunnen bepalen. 

Samsung is het niet eens met de boete van de ACM en is naar de rechter gestapt. De rechtbank Rotterdam heeft de zaak bestudeerd en geoordeeld dat de ACM terecht een boete heeft gegeven aan Samsung.

Niet alleen Samsung-televisies, maar ook televisies van andere merken (zoals LG, Philips en Sony) zijn duurder geworden. Dit komt doordat Samsung marktleider en trendsetter is. Toen Samsung-televisies duurder werden, pasten andere merken hun prijzen aan. Dit blijkt uit onderzoek van onze economische experts.

Gemiddeld hebben consumenten zo’n 12% te veel betaald voor een Samsung-televisie. Dat kan oplopen tot wel 29%.

Dus als je een Samsung-televisie kocht van €1000 heb je gemiddeld €120 te veel betaald. De schade kan zelfs oplopen tot wel €290. Bij dit bedrag moet ook nog wettelijke rente worden opgeteld. 

Ook andere merken waren in de periode van 9 januari 2013 tot en met 7 december 2018 duurder. Bijvoorbeeld LG, Philips en Sony. Onze economische experts onderzoeken de hoogte van de schade die consumenten hebben opgelopen bij het kopen van andere merken televisies.

Stichting Consumenten Competition Claims (SCCC) heeft geprobeerd om met Samsung buiten de rechtbank om een oplossing te vinden. Maar Samsung was niet bereid om een schadevergoeding te betalen aan gedupeerde consumenten.

Daarom is SCCC samen met Consumentenbond een juridische procedure gestart. Een collectieve actie. In deze rechtszaak behartigen we de belangen van alle consumenten die zich bij de claim aansluiten. Je kunt alleen meedoen als je in de periode van 9 januari 2013 tot en met 7 december 2018 een televisie van Samsung of een ander merk kocht.

Om deze actie een zo groot mogelijke kans van slagen te geven, is het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen zich aanmelden. Hoe meer aanmeldingen, hoe groter de druk op Samsung om de schade te vergoeden.

SCCC wil met deze zaak een duidelijk signaal afgeven aan alle ondernemingen over oneerlijk gedrag en het het berekenen van te hoge prijzen.

Jouw aanmelding is erg belangrijk. Want zo kunnen we meer druk zetten op Samsung om zo snel mogelijk consumenten te compenseren. Met je aanmelding kun je een schadevergoeding eisen, kom je op voor je rechten en steun je onze actie tegen Samsung.

We houden je op de hoogte van alle ontwikkelingen. Je hoort wanneer Samsung compensatie betaalt. Komt er geen vergoeding, dan hoef je niets te betalen. 

Stichting Consumenten Competition Claims (SCCC) is een financieringsovereenkomst aangegaan met CF Taupe Ltd (de “financier”), een entiteit die eigendom is van fondsen en beheerde rekeningen die uiteindelijk worden beheerd door ondernemingen verbonden aan Fortress Investment Group LLC.

  • Wat gebeurt er als er geen compensatie komt? 
    Als de rechtszaak niet leidt tot een compensatie van de schade dan zijn de kosten van de rechtszaak en overige kosten voor rekening van de financier. De Stichting Consumenten Competition Claims vindt het namelijk niet eerlijk als deze kosten bij jou, de consument, zouden komen te liggen.
     
  • Wat gebeurt er als er wel compensatie komt? 
    Leidt de actie wel tot vergoeding van de door jouw geleden schade? Dan heeft de financier recht op een succesvergoeding. De succesvergoeding waar de financier recht op heeft is maximaal 25% en is afhankelijk van de hoogte van de totale compensatie die Samsung vergoedt.

We vragen aan de rechter om te bepalen dat Samsung de volledige succesvergoeding voor haar rekening neemt. In dat geval betaal je geen vergoeding (no cure, no pay). We kunnen niet beloven dat dit lukt, maar gaan ons best doen. Het kan ook zijn dat de rechter bepaalt dat de succesvergoeding (gedeeltelijk) wordt afgetrokken van de compensatie.

Als je tussen 9 januari 2013 tot en met 7 december 2018 binnen Nederland, of bij een Nederlandse webshop, een televisie van Samsung of een ander merk hebt gekocht – dan heb je schade geleden.

Je kunt je inschrijven voor de Televisie-claim als je hieraan voldoet:

  • Je bent 18 jaar of ouder.
  • Je hebt in de periode 9 januari 2013 tot en met 7 december 2018 ten minste 1 televisie van Samsung of een ander merk gekocht in Nederland, of bij een Nederlandse webshop.

Na 7 december 2018 een televisie gekocht?

Heb jij na 7 december 2018 een televisie gekocht en voldoe je verder aan bovengenoemde eisen? Dan kun je je ook inschrijven voor de Televisie-claim. Vink in je aanmelding wel aan dat je de televisie(s) na 7 december 2018 hebt gekocht.

Stichting Consumenten Competition Claims onderzoekt op dit moment samen met economische experts of de prijzen van televisies ook na 7 december 2018 nog (te) hoog zijn gebleven. Ze kijken ook of deze consumenten onderdeel kunnen worden van de Televisie-claim.

Ja, ook als je een televisie van een andere fabrikant hebt gekocht in de periode van 9 januari 2013 tot en met 7 december 2018 kun je meedoen met de Televisie-claim.

Vink in jouw aanmelding aan van welke fabrikant/ welk merk je een televisie hebt gekocht. Zoals LG, Philips, Sony of een ander merk.

Heb je een factuur of bonnetje (digitaal of op papier)? Dan is het verstandig om een kopie hiervan te uploaden in jouw digitale dossier. Gooi deze bewijsstukken in ieder geval niet weg.

Op dit moment weten wij nog niet precies welke bewijsstukken vereist zijn voor een geldige claim. Wanneer wij hier meer zekerheid over hebben, laten wij jou dat weten. Je hoeft in dit stadium nog geen stukken aan ons op te sturen.

Het is verstandig om de bewijsstukken die je nog hebt goed te bewaren. Mogelijke bewijsstukken zijn de aankoopnota en/of het garantiebewijs. Als je die niet meer hebt, kun je mogelijk op een andere manier de aanschaf van het toestel aannemelijk maken. Denk dan bijvoorbeeld aan: documentatiemateriaal wat je bij het toestel kreeg, bankafschrift van de aankoop en/of een foto waarop het toestel zichtbaar is.

Ook krijgen we graag meer informatie over jouw televisie, zoals het modelnummer en de inchmaat. Beide zijn terug te vinden op de achterkant van de televisie. In je online dossier kun je meer informatie geven over jouw televisie. 

Ja. Als je meerdere televisies hebt gekocht, dan kun je met meerdere televisies meedoen aan de Televisie-claim.

Nee. De televisie hoeft niet meer in je bezit te zijn om mee te doen met de Televisie-claim.

Ja. Je kunt ook meedoen met de Televisie-claim als je zakelijk 1 of meer televisies hebt gekocht.

Ja. We gaan ervan uit dat het prijsverhogende effect van de gedragingen van Samsung na 7 december 2018 nog enige tijd heeft aangehouden.

De kans bestaat dat je voor televisies tot eind 2019 ook nog te veel hebt betaald. Je kunt deze televisies daarom ook aanmelden. Geef bij je aanmelding wel aan op welke datum je de televisie kocht.

Let op: televisies gekocht voor 2013 kunnen helaas niet meedoen aan deze claim

Bij de Beeldbuis-claim was er tussen 1996 en 2006 een beeldbuizenkartel actief dat zich schuldig maakte aan verboden prijsafspraken.

Beeldbuizen waren in die tijd belangrijk voor de productie van televisies en monitoren. Maar deze werden voor een te hoge prijs verkocht aan fabrikanten. Die berekenden de te hoge prijs weer door aan hun klanten. Hierdoor betaalden duizenden consumenten te veel voor hun kleurentelevisie of computerbeeldscherm.

Verboden prijsafspraken

De Televisie-claim gaat erover dat Samsung tussen 2013 en 2018 verboden afspraken maakte met detailhandelaren over verkoopprijzen van televisies. Ook andere merken, zoals Philips, LG en Sony werden daardoor duurder. Vele duizenden consumenten betaalden te veel voor een nieuwe televisie.    

Uit beide zaken blijkt dat televisiefabrikanten hun eigen winsten belangrijker vinden dan de belangen van consumenten en daar zelfs de wet voor overtreden.

De verschillende boetes die de fabrikanten opgelegd hebben gekregen, hebben helaas niet tot verandering in hun gedrag geleid. Dit vinden wij onacceptabel. Door je aan te sluiten bij de claims help je dit soort misstanden in de toekomst te voorkomen. Uiteraard kun je je bij beide claims aansluiten.

In massaschadezaken werkt de Consumentenbond altijd samen met deskundige partijen, zoals advocatenkantoren die gespecialiseerd zijn in massaclaims en procesfinanciers.

In 2018 is de Consumentenbond met ConsumentenClaim een samenwerkingsverband aangegaan: Consumentenbond Claimservice. Voor deze actie tegen Samsung verwerkt Consumentenbond Claimservice de aanmeldingen.

De Consumentenbond, de Stichting Consumenten Competition Claims (SCCC) en ConsumentenClaim werken samen in de zaak tegen Samsung. 

De stichting wordt bijgestaan door Scott+Scott, een internationaal advocatenkantoor dat gespecialiseerd is in collectieve acties. De stichting heeft ook de economische experts van de gerenommeerde Competition Economist Group (CEG) ingeschakeld om de schade die de consumenten hebben geleden te berekenen.

SCCC is een financieringsovereenkomst aangegaan met CF Taupe Ltd (de “financier”), een entiteit die eigendom is van fondsen en beheerde rekeningen die uiteindelijk worden beheerd door ondernemingen verbonden aan Fortress Investment Group LLC.

Consumentenbond Claimservice verwerkt de aanmeldingen van deelnemers.

De rechtszaak wordt gevoerd door Stichting Consumenten Competition Claims (SCCC). De Consumentenbond ondersteunt de SCCC in de actie tegen Samsung, maar is geen procespartij bij de procedure. 

De Consumentenbond en de SCCC werken samen om de belangen van de achterban zo goed mogelijk te behartigen. En de Consumentenbond zorgt voor de werving van de deelnemers.

Lees meer: Consumentenbond en massaclaims