Met onze Vlucht Claim Service weet je snel of je in aanmerking komt voor compensatie bij vluchtvertraging. Dit kan oplopen tot wel €600 per persoon.
We merken dat het vaak moeilijk is voor consumenten om hun recht te halen bij klachten over luchtvaart. Vlucht Claim Service (VCS) helpt daarbij.
Als je vlucht vertraagd, of geannuleerd is heb je vaak recht op financiële compensatie. Je hebt soms ook recht op compensatie als je een aansluiting mist, je vluchtschema wijzigt, of geweigerd bent op een vlucht.
Weigert de luchtvaartmaatschappij compensatie of besteed je dit liever uit? Dan kun je via ons ook een claim indienen voor compensatie. Wij kijken voor jou of je hiervoor in aanmerking komt.
Controleer je vlucht, je hoeft hiervoor geen lid te zijn van de Consumentenbond. Wij controleren samen met EUclaim of je recht hebt op compensatie. Je krijgt gratis en vrijblijvend advies. Houd je vluchtnummer en reisdocumenten bij de hand.
Bij een succesvolle claim ontvang je een schadevergoeding. Daarvan krijgen wij een klein percentage. Als we geen schadevergoeding krijgen, betaal je niks. No cure, no pay. Het is nu nog niet te zeggen of je gecompenseerd wordt en hoeveel dit is.
Je betaalt alleen wanneer je via ons een claim indient én compensatie krijgt. De kosten zijn 29% (niet-leden) of 25% (leden) van het compensatiebedrag en €33 administratiekosten. Heb je geen recht op compensatie? Dan betaal je niets.
We merken dat het vaak moeilijk is voor consumenten om hun recht te halen bij klachten over luchtvaart. De Vlucht Claim Service (VCS) helpt daarbij. Met de VCS kijk je of je vlucht in aanmerking komt voor financiële compensatie voor het geleden tijdsverlies.
Heb je mogelijk recht op compensatie? Spreek dan altijd eerst de luchtvaartmaatschappij aan. Dit is voordeliger dan gebruikmaken van een claimservice. Maar het kan ook erg tijdrovend zijn.
Weigert de luchtvaartmaatschappij compensatie of besteed je dit liever uit? Dien dan je een claim in met één van de opties die de VCS biedt. Of vraag juridisch advies aan je rechtsbijstandverzekering en/of dien een claim in als er dekking is voor de kwestie.
Vlucht Claim Service (VCS) controleert of je vlucht onder de Europese regels van Verordening 261/2004 valt.
Met de VCS controleer je of je vlucht in aanmerking komt voor financiële compensatie.
De VCS geeft je direct vrijblijvend advies over je rechten als vliegtuigpassagier.
Heb je recht op compensatie, dan kun je een claim indienen via de VCS. Er kan ook sprake zijn van compensatie voor extra gemaakte kosten. Bijvoorbeeld voor eten en drinken, overnachtingen en vervoerskosten.
De VCS neemt je, op basis van ‘no cure, no pay’, het werk uit handen en gaat zo nodig zelfs voor je naar de rechtbank.
Je betaalt dus alleen wanneer je via ons een claim indient én compensatie krijgt. De kosten zijn 29% (niet-leden) of 25% (leden) van het compensatiebedrag en €33 administratiekosten. Heb je geen recht op compensatie? Dan betaal je niets.
De VCS neemt je, op basis van ‘no cure, no pay’, het werk uit handen en gaat zo nodig zelfs voor je naar de rechtbank.
Je betaalt dus alleen wanneer je via ons een claim indient én compensatie krijgt. De kosten zijn 29% (niet-leden) of 25% (leden) van het compensatiebedrag en €33 administratiekosten. Heb je geen recht op compensatie? Dan betaal je niets.
Dit zijn de stappen wanneer je je aanmeldt:
Om te bepalen of je recht hebt op compensatie, vragen we eerst wat het probleem met je vlucht was.
Vul het vluchtnummer in van je vertraagde of geannuleerde vlucht. Weet je het vluchtnummer niet meer? Kies dan voor de optie: ‘Ik heb het vluchtnummer niet bij de hand’. Met enkele vragen helpt de VCS je met het vinden van de vluchtgegevens.
Vul de datum van je vlucht in. In het volgende scherm zie je de vlucht en vragen we je om deze gegevens te controleren en te bevestigen. Op basis van het probleem dat je hebt doorgegeven, stellen we aanvullende vragen.
De Vlucht Claim Service geeft nu aan of je recht hebt op financiële compensatie. Die kan oplopen tot €600 per persoon. De hoogte van de compensatie is gebaseerd op de afstand van de vlucht. Naast je e-mailadres zijn nog enkele gegevens nodig om de claim te kunnen indienen bij de luchtvaartmaatschappij.
Wil je (nog) geen claim indienen? Dan ontvang je een e-mail waarmee je altijd weer terug kunt naar het advies en later alsnog een claim kunt indienen.
Om een claim in te kunnen dienen moet je akkoord gaan met de Algemene Voorwaarden van EUclaim. De service is op basis van ‘no cure, no pay’ en je betaalt alleen de succesfee van 29% en €33 administratiekosten per persoon wanneer je claim succesvol is afgehandeld.
Wanneer je de claim indient kun je op de volgende pagina meteen je reisdocumenten toevoegen. Om de claim in te kunnen dienen heeft EUclaim de boekingsbevestiging of boardingpas van de vlucht nodig.
Als je de claim indient, maakt EUclaim een online dossier voor je aan. Je kunt hier je eigen wachtwoord voor kiezen. Daar zie je de actuele status van je claim en de informatie die EUclaim nog van je nodig heeft.
Wanneer jouw claim voor de Nederlandse rechter gebracht kan worden, kan EUclaim ook eventuele extra gemaakte kosten voor je indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Dit kun je aangegeven in jouw online dossier.
De compensatieregels gelden alleen als je:
Ja, dat kan. Maar aan het recht op compensatie zijn wel voorwaarden verbonden. Een luchtvaartmaatschappij mag namelijk tot 14 dagen voor de vluchtdatum wijzigingen aanbrengen in het vluchtschema zonder dat dit gevolgen voor de maatschappij heeft.
Doet de maatschappij dit minder dan 14 dagen van tevoren, dan heb je mogelijk recht op compensatie conform de regels in Verordening 261/2004.
De Consumentenbond werkt samen met EUclaim. Dit bedrijf biedt de claimservice en beschikt over een database met vluchtgegevens. Aan de hand van deze gegevens geeft EUclaim advies over je rechten als vliegpassagier.
EUclaim is een onderdeel van luchtvaartbedrijf Lennoc, dat Europese vluchtgegevens verzamelt en analyseert.
EUclaim neemt claims in behandeling van consumenten die op grond van de Europese Verordening 261/2004 mogelijk recht hebben op compensatie. Uit deze Verordening en uitspraken van het Europese Hof volgt dat consumenten recht hebben op compensatie als:
Wanneer de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat er sprake is van overmacht, hebben consumenten geen recht op compensatie. Je kunt hierbij denken aan zeer slechte weersomstandigheden, stakingen van derden zoals het luchthavenpersoneel en terrorisme.
De Vlucht Claim Service gaat alleen over:
Andere klachten kun je rechtstreeks bij de vliegtuigmaatschappij ingedienen.
De Consumentenbond werkt voor deze claim samen met EUclaim en zorgt voor de werving van de deelnemers. Lees hier meer over de Consumentenbond en massaclaims.
Wij ontvangen 10% van het claimbedrag bij een succesvolle afwikkeling via EUclaim. Voor claims die buiten Nederland verhaald moeten worden, ontvangen we 5% van het claimbedrag
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |