Vlucht Claim Service

 

Met onze Vlucht Claim Service weet je snel of je in aanmerking komt voor compensatie bij vluchtvertraging. Dit kan oplopen tot wel €600 per persoon.

Wat is er mis

We merken dat het vaak moeilijk is voor consumenten om hun recht te halen bij klachten over luchtvaart. Vlucht Claim Service (VCS) helpt daarbij.

Waar heb je recht op?

Als je vlucht vertraagd, of geannuleerd is heb je vaak recht op financiële compensatie. Je hebt soms ook recht op compensatie als je een aansluiting mist, je vluchtschema wijzigt, of geweigerd bent op een vlucht.

Wat gaan we doen

Weigert de luchtvaartmaatschappij compensatie of besteed je dit liever uit? Dan kun je via ons ook een claim indienen voor compensatie. Wij kijken voor jou of je hiervoor in aanmerking komt.

Hoe werkt het?

1. Controleer je vlucht

Controleer je vlucht, je hoeft hiervoor geen lid te zijn van de Consumentenbond. Wij controleren samen met EUclaim of je recht hebt op compensatie. Je krijgt gratis en vrijblijvend advies. Houd je vluchtnummer en reisdocumenten bij de hand.

2. Je krijgt een vergoeding

Bij een succesvolle claim ontvang je een schadevergoeding. Daarvan krijgen wij een klein percentage. Als we geen schadevergoeding krijgen, betaal je niks. No cure, no pay. Het is nu nog niet te zeggen of je gecompenseerd wordt en hoeveel dit is.

3. Wat kost het?

Je betaalt alleen wanneer je via ons een claim indient én compensatie krijgt. De kosten zijn 29% (niet-leden) of 25% (leden) van het compensatiebedrag en €33 administratiekosten. Heb je geen recht op compensatie? Dan betaal je niets.

Veelgestelde vragen

We merken dat het vaak moeilijk is voor consumenten om hun recht te halen bij klachten over luchtvaart. De Vlucht Claim Service (VCS) helpt daarbij. Met de VCS kijk je of je vlucht in aanmerking komt voor financiële compensatie voor het geleden tijdsverlies.

Heb je mogelijk recht op compensatie? Spreek dan altijd eerst de luchtvaartmaatschappij aan. Dit is voordeliger dan gebruikmaken van een claimservice. Maar het kan ook erg tijdrovend zijn.

Weigert de luchtvaartmaatschappij compensatie of besteed je dit liever uit? Dien dan je een claim in met één van de opties die de VCS biedt. Of vraag juridisch advies aan je rechtsbijstandverzekering en/of dien een claim in als er dekking is voor de kwestie.

Vlucht Claim Service (VCS) controleert of je vlucht onder de Europese regels van Verordening 261/2004 valt.

Met de VCS controleer je of je vlucht in aanmerking komt voor financiële compensatie.

De VCS geeft je direct vrijblijvend advies over je rechten als vliegtuigpassagier.

Heb je recht op compensatie, dan kun je een claim indienen via de VCS. Er kan ook sprake zijn van compensatie voor extra gemaakte kosten. Bijvoorbeeld voor eten en drinken, overnachtingen en vervoerskosten.

De VCS neemt je, op basis van ‘no cure, no pay’, het werk uit handen en gaat zo nodig zelfs voor je naar de rechtbank.

Je betaalt dus alleen wanneer je via ons een claim indient én compensatie krijgt. De kosten zijn 29% (niet-leden) of 25% (leden) van het compensatiebedrag en €33 administratiekosten. Heb je geen recht op compensatie? Dan betaal je niets.

De VCS neemt je, op basis van ‘no cure, no pay’, het werk uit handen en gaat zo nodig zelfs voor je naar de rechtbank.

Je betaalt dus alleen wanneer je via ons een claim indient én compensatie krijgt. De kosten zijn 29% (niet-leden) of 25% (leden) van het compensatiebedrag en €33 administratiekosten. Heb je geen recht op compensatie? Dan betaal je niets.

Dit zijn de stappen wanneer je je aanmeldt:

1. Je probleem

Om te bepalen of je recht hebt op compensatie, vragen we eerst wat het probleem met je vlucht was.

2. Je vluchtnummer

Vul het vluchtnummer in van je vertraagde of geannuleerde vlucht. Weet je het vluchtnummer niet meer? Kies dan voor de optie: ‘Ik heb het vluchtnummer niet bij de hand’. Met enkele vragen helpt de VCS je met het vinden van de vluchtgegevens.

3. Je vluchtdatum

Vul de datum van je vlucht in. In het volgende scherm zie je de vlucht en vragen we je om deze gegevens te controleren en te bevestigen. Op basis van het probleem dat je hebt doorgegeven, stellen we aanvullende vragen.

4. Advies over je rechten

De Vlucht Claim Service geeft nu aan of je recht hebt op financiële compensatie. Die kan oplopen tot €600 per persoon. De hoogte van de compensatie is gebaseerd op de afstand van de vlucht. Naast je e-mailadres zijn nog enkele gegevens nodig om de claim te kunnen indienen bij de luchtvaartmaatschappij. 

Wil je (nog) geen claim indienen? Dan ontvang je een e-mail waarmee je altijd weer terug kunt naar het advies en later alsnog een claim kunt indienen.

5. Je claim

Om een claim in te kunnen dienen moet je akkoord gaan met de Algemene Voorwaarden van EUclaim. De service is op basis van ‘no cure, no pay’ en je betaalt alleen de succesfee van 29% en €33 administratiekosten per persoon wanneer je claim succesvol is afgehandeld.

Wanneer je de claim indient kun je op de volgende pagina meteen je reisdocumenten toevoegen. Om de claim in te kunnen dienen heeft EUclaim de boekingsbevestiging of boardingpas van de vlucht nodig.

6. Extra gemaakte kosten door vluchtproblemen claimen

  • Wanneer een vlucht meer dan 2 uur vertraging oploopt, is de luchtvaartmaatschappij verplicht om verzorging te bieden aan de passagiers. Het maakt hierbij niet uit waardoor de vertraging is ontstaan.
  • Bij extra kosten moet je denken aan eten en drinken (geen alcohol), hotelovernachting, extra vervoerskosten en mogelijk de meerprijs van een vervangend ticket. Om de gemaakte kosten terug te krijgen, is het belangrijk dat je de aankoopbonnen bewaart als bewijs.
  • In de VCS kun je alléén controleren of je recht hebt op vergoeding voor het tijdsverlies op basis van ‘Verordening 261/2004’. Wanneer je een claim indient voor extra gemaakte kosten, kun je in jouw online dossier de door jou extra gemaakte kosten opgeven. De kosten hiervoor zijn 29% (niet leden) of 25% (leden) van het totaal te claimen bedrag en €33 dossierkosten. EUclaim berekent deze kosten alleen bij een succesvolle afhandeling. De kosten worden ingehouden van het geïncasseerde claimbedrag. Als EUclaim niet succesvol is, kost het je dus ook niets.
  • De hoogte van de extra gemaakte kosten moet boven €150 liggen.
     

7. Je online dossier

Als je de claim indient, maakt EUclaim een online dossier voor je aan. Je kunt hier je eigen wachtwoord voor kiezen. Daar zie je de actuele status van je claim en de informatie die EUclaim nog van je nodig heeft.

Wanneer jouw claim voor de Nederlandse rechter gebracht kan worden, kan EUclaim ook eventuele extra gemaakte kosten voor je indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Dit kun je aangegeven in jouw online dossier.

De compensatieregels gelden alleen als je:

  • Met 3 uur of meer vertraging aankomt op de eindbestemming.
  • Vertrekt vanuit een EU-land, IJsland, Noorwegen, Verenigd Koninkrijk of Zwitserland.
  • Of naar een van deze landen vliegt met een luchtvaartmaatschappij die in een van die lidstaten is geregistreerd. 
  • Er geen sprake is van overmacht.

Ja, dat kan. Maar aan het recht op compensatie zijn wel voorwaarden verbonden. Een luchtvaartmaatschappij mag namelijk tot 14 dagen voor de vluchtdatum wijzigingen aanbrengen in het vluchtschema zonder dat dit gevolgen voor de maatschappij heeft.

Doet de maatschappij dit minder dan 14 dagen van tevoren, dan heb je mogelijk recht op compensatie conform de regels in Verordening 261/2004.

  • Ben je tussen de 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd over de wijziging van je vlucht? En vertrekt je nieuwe vlucht 2 uur eerder of kom je 4 uur later aan, dan heb je recht op compensatie.
  • Ben je korter dan 7 dagen van tevoren geïnformeerd over de wijziging? En vertrekt je nieuwe vlucht 1 uur eerder of kom je 2 uur later aan dan de oorspronkelijke vlucht, dan heb je recht op compensatie.

De Consumentenbond werkt samen met EUclaim. Dit bedrijf biedt de claimservice en beschikt over een database met vluchtgegevens. Aan de hand van deze gegevens geeft EUclaim advies over je rechten als vliegpassagier.

EUclaim is een onderdeel van luchtvaartbedrijf Lennoc, dat Europese vluchtgegevens verzamelt en analyseert.

EUclaim neemt claims in behandeling van consumenten die op grond van de Europese Verordening 261/2004 mogelijk recht hebben op compensatie. Uit deze Verordening en uitspraken van het Europese Hof volgt dat consumenten recht hebben op compensatie als:

  • De vlucht bij aankomst 3 uur of meer is vertraagd.
  • De vlucht geannuleerd is.
  • Er sprake is van instapweigering. 

Wanneer de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat er sprake is van overmacht, hebben consumenten geen recht op compensatie. Je kunt hierbij denken aan zeer slechte weersomstandigheden, stakingen van derden zoals het luchthavenpersoneel en terrorisme.

De Vlucht Claim Service gaat alleen over:

  • Annulering
  • Langdurige vertraging
  • Gemiste aansluiting
  • Overboeking in het kader van verordening 261/2004

Andere klachten kun je rechtstreeks bij de vliegtuigmaatschappij ingedienen.

De Consumentenbond werkt voor deze claim samen met EUclaim  en zorgt voor de werving van de deelnemers. Lees hier meer over de Consumentenbond en massaclaims

Wij ontvangen 10% van het claimbedrag bij een succesvolle afwikkeling via EUclaim. Voor claims die buiten Nederland verhaald moeten worden, ontvangen we 5% van het claimbedrag